Think about the teaching experience and the teaching of poetry at school. A narrative inquiry with Rosabetty Muñoz

Keywords: poetry and teaching, school, teaching experience, narrative inquiry, Rosabetty Muñoz

Abstract

This article proposes a dialogue and reflection on the teaching of poetry at school. From a knowledge that is built based on thinking about the experience of the person who teaches. Knowing that it is configured alongside the stories, and thoughts of the teacher and poet Rosabetty Muñoz. It was approached from the narrative inquiry method, the epistolary writings that contain the teacher's stories are analyzed. Among the main findings are the relationship that the poet establishes between her beginnings as a reader and her teaching work, as well as the importance that she gives to poetry as a possibility of creation, attention and encounter, both with others and with the world. The thoughts and reflections that the encounter with the teacher provides, open new dimensions from which to think about the teaching of the poetic and confirm the important link between meanings, beliefs and pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2011 [1978] Infancia e historia. Destrucción de la experiencia y origen de la historia. Trad. Silvio Mattoni. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Arévalo, A., Núñez, M., y Lepe, Y. (2016) De la vivencia a la experiencia: los relatos docentes y los saberes que encierran. En: Colegio de Profesores de Chile, Saberes de la Experiencia. Relatos pedagógicos de docentes de Chile. Ed. Por Hayden, C. Chile: Colegio de Profesores de Chile A. G., 182-207.

Bajour, C. (2021) La experiencia física de leer poesía como pedagogía de lo poético, Prácticas docentes en juego, 01, 141-153. https://edicionesfhycs.fhycs.unam.edu.ar/index.php/pdej/article/view/461

Benjamin, W. (2018 [1933]) Experiencia y pobreza. En Iluminaciones. Trad. de J. Aguirre y R. Blatt. Madrid: Taurus, 95-100.

Bisquerra, R. (2016) Métodos de investigación cualitativas. En: Metodología de la Investigación Educativa. Sabariego, M., Massot, I., Dorio, I. (Coord.), Madrid: La Muralla, 285-320.

Calvo, M. (2015) Tomar la palabra. La poesía en la escuela. México: Fondo de Cultura Económica.

Cerrillo, P. y Luján, A., (2010) Poesía y Educación Poética. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha.

Contreras, J., y Pérez de la Lara, N. (2010) La experiencia y la investigación educativa. En: Investigar la experiencia educativa. Ed. Por Contreras, J., y Pérez de Lara, N. Madrid: Morata, 21-83.

Connelly M. y Clandinin J. (1995) Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa. En: Déjame que te cuente ensayos sobre narrativa y educación. Ed. Por Larrosa, J., Arnaus, R., Ferrer, V., Pérez de Lara, N., Connelly, M., Clandinin, J., y Greene M. Barcelona: Laertes, 11-59.

Contreras, J. y Quiles, E. (2017) Introducción: Vivir y profundizar experiencias de enseñanza desde una perspectiva narrativa. En: Enseñar tejiendo relaciones. Contreras, J. (Comp.), Madrid: Ediciones Morata, 19-31.

Dussel, I. (2018) Sobre la precariedad de la escuela. En: Elogio de la escuela. Ed. Por Larrosa, J. Buenos Aires: Miño y Dávila, 83-105.

Folch, K. (2012) Polvo de Huesos Antología de Rosabetty Muñoz. Santiago: Ediciones Tácitas.

Gallardo, I. 2010) La Poesía en el Aula: una propuesta didáctica. Actualidades Investigativas en Educación, 10(2), 1-28.

http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44717910014

Hormazábal, R., & Hizmeri, J. (2019) Indagación narrativa y experiencia educativa. De los hallazgos investigativos a los tanteos formativos. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 33(3), 69-86. https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/article/view/75217/47464

Labarthe, J. y Rau, C. (2019) La viga maestra Conversaciones con poetas chilenos 1973-1989. Santiago: Ediciones Universidad Diego Portales.

Lamas, F. (2018) Poesía en la escuela: los maestros, sus lecturas y sus creencias. Bellaterra Journal of Teaching and Learning Language and Literature, 10 (4), 32- 48. https://doi.org/10.5565/rev/jtl3.699

Larrosa, J. (1996) La Experiencia de la Lectura. Barcelona: Laertes.

Larrosa, J. (2019) Esperando no se sabe qué sobre el oficio del profesor. Buenos Aires: Noveduc.

Larrosa, J. (2020) El profesor artesano materiales para conversar sobre el oficio. Barcelona: Laertes.

Mansilla, S. (2010) El paraíso vedado Ensayos sobre poesía chilena de contragolpe (1975-1995). Santiago: LOM.

Masschelein, J. y Simons, M. (2013) Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Molina, M., Quiles, E., & Garzón, A. (2020) Entre la escuela y la universidad: la indagación narrativa como pasaje formativo. Revista Interuniversitaria De Formación Del Profesorado. Continuación De La Antigua Revista De Escuelas Normales, 34(1), 213-226. https://doi.org/10.47553/rifop.v34i1.75726

Pardo, M. y Munita F. (2021) Resignificar la poesía en las aulas de secundaria: la visión sobre educación poética de tres profesores de referencia en España. Revista Complutense de Educación, 32(2), 195-204. https://doi.org/10.5209/rced.68297

Pennac, D. (2019) Mal de escuela. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.

Petit, M. (2015) Leer el mundo. Experiencias actuales de transmisión cultural. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Quiles-Fernández, E. (2016) Cuidar la relación: el sentido de la experiencia educativa. Una

investigación narrativa. Tesis doctoral. España: Universidad de Barcelona.

http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/102098/1/EQF_TESIS.pdf

Salas, A. (2018) Clarice Lispector: el lugar de la poesía. Es solo ir diciendo / É só ir dizendo. Santiago: RIL editores Aerea- Carménère.

Santamaría, E. (2012) Didáctica de la poesía: estudios y propuestas metodológicas para la explotación de textos poéticos en el aula de E/LE. Didáctica. Lengua y Literatura, 24, 433-472. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2012.v24.39934 F

Tomassoni, P., y Bonavita, C. (2014) Poesía y escuela. Encuentro de poesía en la E.E.S Nº 12: relato de una experiencia. El toldo de Astier: Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y literatura, 5 (9), 52-63.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5436286

Ucker, L. (2015) De ida y vuelta: Una investigación biográfica-narrativa en torno a las experiencias de ser estudiante en la universidad. Tesis doctoral. España: Universidad de Barcelona. http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/66263

Van Manen, M. (2004) El Tono en la Enseñanza El lenguaje de la pedagogía. Barcelona: Paidós.

Zaldívar, R. (2017) Las actitudes de los adolescentes hacia la poesía, su didáctica y la educación emocional en la ESO. Didáctica. Lengua y literatura, 29, 259-277. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/57142/51570

Published
2024-10-31
How to Cite
Astorga Curumilla, E., Pérez Daniel, I., & Araya Maldonado, O. (2024). Think about the teaching experience and the teaching of poetry at school. A narrative inquiry with Rosabetty Muñoz. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 8(especial), 585-603. https://doi.org/10.23854/autoc.v8i3.354
Section
Artículos