The construction of a contemporary art exhibition: Cooperation and dilemmas in the Museum of Visual Arts

  • Francisca Ortiz Ruiz Centro de Investigación Sociocultural, Universidad Alberto Hurtado-CHILE
Keywords: Museum, Art, Exhibition, Networks, Artwork

Abstract

This article problematizes the gestation of a work of art, exposing the invisible practices in developing a contemporary art exhibition. Data is based on an ethnographic study of the installation of the exhibition “Our    Site”    at  the  Museum of  Visual Arts   in  Chile. The  article reveals the  process of  establishing an exhibition in a museum and the notion of montage, and considers the composition of networks and the emergence of  dilemmas which influence a work of  art.    I conclude that    the  gestation of  a contemporary artwork is a process that emerges aesthetically when the result of a collaborative work of various actors is presented in a specific space, and by distinction in its own artistic language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acord, S. (2010): “Beyond the Head: The Practical Work of Curating Contemporary Art”.

Qualitative Sociology, 33, pp. 447-67.

Alberti, S. (2005): “Objects and the Museum. The history of Science Society”. Isis, 96, pp. 559-71.

Álvarez-Gayou, J.L. (2009): Como hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología, México, Paidós.

Banks, M. (2010): “Introducción”, en Los datos visuales en la investigación cualitativa, Madrid, Morata.

Becker, H. (2005): Los mundos del arte, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes.

Becker, H. (2011): Trucos del oficio, Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores.

Benhamou, F., Moureau, N. y D. Sagot-Duvauroux. (2002): “Opening the Black Box of the White Cube: a suvey of French contemporary art galleries at the turn of the millennium”, Poetics, 30, pp. 263-80.

Bourdieu, P. (2002): Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario, Barcelona, Anagrama.

Bourdieu, P. (2010): El sentido social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura, Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores.

Cameron, F. y S. Mengler. (2009): “Emergent Metaphors for a Complex World Complexity, Transdisciplinarity and Museum Collections Documentation”, Journal of Material Culture, 14, pp. 189-218.

Castilla, A. (2010): El museo en escena. Política y cultura en América Latina, Buenos Aires Paidós.

Catálogo. (2012): Nuestro sitio. Artistas de América del Sur, Santiago de Chile, Museo de Artes Visuales y MAC de Niteroi.

Dominguez, F. (2012): “The material production of the Spiral Jetty: A study of culture in the making”, Cultural Sociology, 6, pp. 143-61.

Escobar, T. (2008): El mito del arte y el mito del pueblo, Santiago de Chile, Metales pesados.

Espinosa, A., Ortiz, F., y C. Moyano. (2012): “Exclusión e Inclusión en un Museo de Arte Contemporáneo: Fundación Cultural Plaza Mulato Gil de Castro”, Ponencia, Universidad de Chile.

Geertz, C. (1992): La interpretación de las culturas, Barcelona, Gedisa.

Goffman, E. (2004): La presentación de la persona en la vida cotidiana, Buenos Aires, Amorrortu.

Gúber, R. (2001): La etnografía, método, campo y reflexividad, Bogotá, Grupo Editorial Norma.

Hammersley, M. y P. Atkinson. (2001): Etnografía: métodos de investigación, Barcelona, Paidós.

Heinich, N. (2002): La sociología del arte, Buenos Aires, Nueva Visión.

Hennion, A. y L. Grenier. (2000) Sociology of Arte: New Stakes in a Post-Critical Time. Eds. Stella Quaj y Arnauld Sales, UK, SAGE Publications.

Hennion, A. (2004): Pragmatics of Taste. Eds. Mark Jacobs y Nancy Hanrahan, Oxford, Blackwell.

Latour, B. (1994): “Etnografía de un caso de “alta tecnología”: Sobre Aramis”. Política y Sociedad, 14-15, pp. 77-97.

Latour, B. (1994) “¿Tienen historia los objetos? El encuentro de Pasteur y de Whitehead en un baño de ácido láctico”, Vrin, 2, pp. 197-217.

Latour, B. (2001): La esperanza de Pandora, Barcelona, Gedisa.

Law, J. (2007): After method. Mess in social science research, London, Routledge.

Luhmann, N. (1999): Teoría de los sistemas sociales II (artículos), Barcelona, Universidad Iberoamericana.

Ortiz, F. (2014): “Book Review: “¿Es posible una cuarta generación en la sociología del arte? Una reseña de “La sociología del arte” de Nathalie Heinich”, Doble Vínculo, 5, pp. 42-45.

Ramos, C. (2012): El ensamblaje de ciencia social y sociedad, Chile, Universidad Alberto Hurtado Ediciones.

Taylor, S. J., y R. Bogdan. (2000): Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Buenos Aires, Paidós.

Tejeda, I. (2006): El montaje expositivo como traducción, Madrid, Trama editorial.

Tironi, M. (2012): “Enacting Music Scenes: Mobility, Locality and Cultural Production”, Mobilities, 7, pp. 185-210.

Wolcot, H. (2006): “Etnografía sin remordimientos”, Revista de Antropología Social, 16, pp. 279-96.

Yaneva, A. (2003): “Chalk steps on the museum floor: The ‘pulses’ of objects in an art installation”, Journal of Material Culture, 8, 169-88.

Yaneva, A. (2003): “When a bus met a museum: following artist, curators and workers in art installation”, Museum and Society, 1, pp. 116-31

Published
2017-07-31
How to Cite
Ortiz Ruiz, F. (2017). The construction of a contemporary art exhibition: Cooperation and dilemmas in the Museum of Visual Arts. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 1(2), 254-268. https://doi.org/10.23854/autoc.v0i2.33
Section
Artículos