The theatre in La Paz at the end of the 18th century and the Enlightenment project

  • Andrés Eichmann Oehrli Universidad Mayor de San Andrés- Bolivia
Keywords: Charcas, La Paz, Theater, Enlightenment culture, 18th century, Political

Abstract

We have very little information about the theatrical practice in La Paz at the end of the 18th century. I intend to give an account of some findings related to this matter, while showing, based on the avalaible data, that this activity was linked to the expectations of the enlightened elites, who considered theatre, along with school, as a means of education. Through the theatre they sought to inculcate good taste and decorum, and to orient the people's conduct towards virtue and obedience to authority. Precisely, it will be able to see examples that show this intention, in particular a theatrical piece composed in La Paz in 1786. This will be put into dialogue with two writings destined for education, coming from the pen of Archbishop José Antonio de San Alberto in the 1780s, inspired by the fidelist regalism of Bossuet. Likewise, the harmony of both genres can be observed with poem that integrated the popular celebrations of La Paz on the occasion of the oath to the captive King Fernando VII in 1808.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Siglas de archivos citados (y sus secciones)

ALP Archivo de La Paz

AGI Archivo General de Indias

RL Rockefeller Library

UMSA Universidad Mayor de San Andrés

Acosta, N. ([1880] 2019): Guía del viajero en La Paz, La Paz, Fondo Editorial Municipal Pensamiento Paceño

Anónimo del siglo XVIII (1901): Anales del Cuzco. 1600 a 1750 (prólogo de Ricardo Palma) Lima, Imprenta del Estado

Anónimo del siglo XIX (2012): Rasgos de la mayor lealtad, extraídos de un Diario de la Ciudad de Nuestra Señora de La Paz desde que se supo la Proclamación del Señor Don Fernando VII hasta que se solemnizó el Juramento de Fidelidad, Mario Castro Torres (ed.), Anuario. Estudios Bolivianos Archivísticos y Bibliográficos, 18, pp. 407-422

Aranzáes, N. ([1915] 2019): Diccionario histórico del Departamento de La Paz, La Paz, Fondo Editorial Municipal Pensamiento Paceño.

Arellano, I. y A. Eichmann Oehrli (2005): Entremeses, loas y coloquios de Potosí (Colección del Convento de Santa Teresa), Madrid/Frankfurt, Universidad de Navarra/Iberoamericana/Vervuert

Barnadas, J. M., Dir. (2002): Diccionario Histórico de Bolivia, 2 vols., Sucre, Grupo de EstudiosHistóricos

Barnadas, J. M., (2010): «Breve paseo por la Ilustración en Charcas», Sucre, Archivo y Biblioteca Nacionales de Bolivia, en Memoria del Coloquio. El pensamiento universitario de Charcas y el 25 de Mayo de 1809 y 1810, pp. 23-42

Briante Benítez, F. J. (2019): “La producción entremesil de José Julián López de Castro”, Estudios de literatura, 10, pp. 430-475

Cárdenas Piedra, E. de (1995): Caballeros de la Orden de Santiago. Siglo XVIII (Continuación de la obra de Vicente Cadenas y Vicent, del mismo título, que quedó interrumpida en el tomo V), T. VII, Años 1789-1799, números 2074 al 2393, Madrid, Ediciones Hidalguía

Castro Torres, M. (2012): “Un documento olvidado de 1808: los “Rasgos de la mayor lealtad, extraídos de un Diario de la ciudad de nuestra Señora de La Paz desde que se supo la proclamación del señor don Fernando hasta que se solemnizó el juramento de fidelidad””, Anuario. Estudios Bolivianos Archivísticos y Bibliográficos, 18, pp. 387-422

Diez de Medina (1994): Diario del alzamiento de indios conjurados contra la ciudad de Nuestra Señora de La Paz, 1781, María Eugenia del Valle (ed.), La Paz, Banco Boliviano Americano.

Eichmann Oehrli, A. (2003): “El Coloquio de los Once Cielos. Una obra de teatro breve del Monasterio de Santa Teresa (Potosí)”, Historia y Cultura, 28-29, pp. 95-132.

Eichmann Oehrli, A. (2012a): “Diatribas contra el enemigo caído en una loa de La Paz (1786)”, en Poderes y autoridades en el Siglo de Oro. Realidad y representación, Lourenço, A. A. y J. M. Usunáriz (eds.), Pamplona, EUNSA, pp. 43-58

Eichmann Oehrli, A. (2012b): “Incas y caudillos en dos piezas teatrales: o de los hechos al papel”, en Imagen del poder. Memoria del VI Encuentro Internacional sobre el Barroco, La Paz, Fundación Visión Cultural, pp. 265 – 275

Eichmann Oehrli, A. (2013): “Teatro breve y brevísimo en el sur andino”, Bulletin of the Comediantes, 65, 2, pp. 57-67

Gato Castaño, P. (2003): “Introducción”, en José Antonio de San Alberto, Obras completas, 2 vols., ed. de Purificación Gato Castaño, Burgos, Editorial Monte Carmelo, vol. I, pp. 21-111

Gisbert, T. (1962): Teatro virreinal en Bolivia, La Paz, Biblioteca de Arte y Cultura (Serie Letras, 1)

Lewin, B. (1967): La rebelión de Túpac Amaru y los orígenes de la independencia de Hispanoamérica, Buenos Aires, S.E.L.A.

Lofstrom, W. (2003): “Un singular texto matemático potosino de 1816”, en Anuario, Archivo y Biblioteca Nacionales de Bolivia, pp. 781-808.

Martín Martínez, Rafael (2005): “Noticia Bibliográfica”, en A. de Zamora, Teatro breve (Entremeses), Madrid/Frankfurt, Iberoamericana/Vervuert, pp. 71-83.

Rípodas Ardanaz, D. (1983): La refracción de ideas en Hispanoamérica colonial, Buenos Aires, Ediciones Culturales Argentinas, Secretaría de Cultura.

Sáenz del Castillo Caballero, J. (In Press): Política y religión en los catecismos políticos durante la independencia de América, 1786–1825, 2010. Disponible en https://www.researchgate.net/publication/257044993_IN_PRESS_Politica_y_religion_en_los_catecismos_politicos_durante_la_independencia_de_America_1786-1825 (fecha de consulta: 31-07-2019)

San Alberto, J. A. de (2003): Obras completas, 2 vols., Edición, Introducción y notas de P. Gato Castaño, Burgos, Editorial Monte Carmelo

Sotés Elizalde, M. A. (2009): “Catecismos políticos e instrucción política y moral de los ciudadanos (siglos XVIII y XIX) en Francia y España”, Educación, XX1 (12), pp. 201-218.

Thibaud, C. (2010): La Academia Carolina y la independencia de América. Los abogados de Chuquisaca (1776-1809), Sucre, Editorial Charcas / Fundación Cultural del Banco Central de Bolivia/ Archivo y Biblioteca Nacionales de Bolivia.

Valle, M. E. del (1990): Historia de la rebelión de Tupac Catari. 1781-1782, La Paz, Editorial Don Bosco.

Vieites, M. (2019): “Ilustración, educación y teatro en España a finales del siglo XVIII. Algunas claves”, Espacio, Tiempo y Educación, 6 (1), 2019, pp. 199-224. doi: http://dx.doi.org/10.14516/ete.1942019

Zamora, A. de (2005): Teatro breve (Entremeses), Edición de Rafael Martín Martínez, Madrid / Frankfurt, Iberoamericana / Vervuert

Zugasti, M. (1997): “Un texto virreinal inédito: Loa para la zarzuela también se vengan los dioses de Lorenzo de las Llamosas”, en Unum et diversum. Estudios en honor de Ángel-Raimundo Fernández González, Pamplona, EUNSA, pp. 553-589

Published
2020-07-31
How to Cite
Eichmann Oehrli, A. (2020). The theatre in La Paz at the end of the 18th century and the Enlightenment project. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 4(2), 269-282. https://doi.org/10.23854/autoc.v4i2.171
Section
Dosier "Charcas en los Estudios Coloniales"