The formation of Baquedano Square as a new centrality in Santiago, Chile. Infrastructure, urban changes, and modernization, 1890-1945

Keywords: green infrastructure, railway, urban modernization, centrality

Abstract

The article analyzes the changes of Plaza Baquedano in Santiago, Chile, from the late 19th century, highlighting its evolution from a territorial boundary to a strategic node and new urban center during the early decades of the 20th century. From a historiographical perspective, it argues that this change was consolidated through the installation of infrastructures such as sanitation systems, roads, transportation networks, and green areas, reflecting a sustained process of material modernization that transformed both the plaza and its immediate surroundings. The study focuses on the interaction and replacement between transportation infrastructures, represented by the Llano del Maipo Railway, and green spaces, driven by the inauguration of the Forest Park in 1900, demonstrating how the overlapping of green infrastructures over railway ones marked the dominance of new urban discourses and the political needs of the time. This process culminated in milestones such as the demolition of the Providencia station and the opening of Bustamante Park in 1945, consolidating a renewed urban space. From this perspective, the research seeks to provide a deeper understanding of the infrastructural changes that allowed Plaza Baquedano to become a key urban center in a Santiago undergoing metropolitan growth and modernization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almandoz, A. (2018): Modernización urbana en América Latina: de las grandes aldeas a las metrópolis masificadas, Santiago, RIL editores.

Almandoz, A., ed., (2002): Planning Latin America's Capital Cities, 1850-1950. London: Routledge.

Bannen, P. (2017): “Transformación de la Avenida Providencia (Santiago de Chile): De suburbio lineal a centralidad metropolitana (1890-2010)”, Anales Del Instituto De Arte Americano E Investigaciones Estéticas «Mario J. Buschiazzo», 47(2), pp. 175–188. https://publicacionescientificas.fadu.uba.ar/index.php/anales/article/view/213

Beuf, A. (2020): “Centralidad y policentralidad urbanas: Interpretaciones, teorías, experiencias”, Espiral, 1(2), pp. 131-155. http://dx.doi.org/10.1538espiral.v1i2.17135

Brunner, K. (1930): “Problemas actuales de urbanización”, Anales de la Universidad de Chile, pp. 10-40.

Brunner, K. (1932): Santiago de Chile: su estado actual y futura formación, Santiago, Imprenta La Tracción. http://www.bibliotecanacionaldigital.gob.cl/bnd/645/w3-article-350748.htm

Cáceres, G. (1995): Modernización autoritaria y renovación del espacio urbano: Santiago de Chile 1927-1931, Santiago, Tesis de Licenciatura de Historia, Pontificia Universidad Católica de Chile.

Castillo, S. (2018). El río Mapocho y sus riberas: Espacio público e intervención urbana en Santiago de Chile (1885-1918), Santiago, Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Castillo, S. y W. Vila (2022): Periferia. Poblaciones y desarrollo urbano en Santiago de Chile, 1920-1940, Santiago, Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Castillo, S., M. Mardones y W. Vila (2022): "La formación de la periferia sur de Santiago de Chile, 1890-1930: industria, ferrocarril y vivienda", Revista Historia y Patrimonio 1, pp. 1-26. https://doi.org/10.5354/2810-6245.2022.68946

Cataldo, E. (1985): “Estructura interna de la ciudad”. En A. De Ramón y P. Gross, comp., Santiago de Chile: características histórico-ambientales, Londres, Monografías de Nueva Historia, pp. 1-18.

De Ramón, A. (1985): “Estudio de una periferia urbana: Santiago de Chile, 1850-1900”, Historia 20, pp. 199-289. http://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-74406.html

De Ramón, A. (2007): Santiago de Chile (1541-1991): historia de una sociedad urbana, Santiago, Catalonia.

Errázuriz, T. (2010): “El asalto de los motorizados. El transporte moderno y la crisis del tránsito público en Santiago, 1900-1927.” Historia 2 (43), pp. 357-411. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-71942010000200002

Férnandez, E. (2023): Santiago de Chile, una capital en el mundo. Proyecto y construcción de la red de alcantarillado y distribución de agua potable (1870-1910). Santiago, RIL editores.

Harvey, D. (2008): París, capital de la modernidad. Traducido por José M. Amoroto Salido. Madrid, Ediciones Akal.

Hecht, R. (2016): “Idea y proyecto de paisaje en el Santiago del Centenario, 1890-1930”, en F. Pérez Arquitectura en el Chile del siglo XX. 1. Iniciando el nuevo siglo, 1890-1930, Santiago, ARQ ediciones, pp. 132-145.

Hidalgo, G. (2021): “Los jécquiers de Jécquier”, en F. Pérez y Y. Muñoz, ed., Emilio Jécquier. La construcción de un patrimonio, Santiago, Museo Nacional de Bellas Artes, pp. 139-163.

Gorelik, A. (1998): La grilla y el parque. Espacio público y cultura urbana en Buenos Aires, 1887-1936, Buenos Aires, Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

Guajardo, G. (2023): "¿Qué es la infraestructura? Orígenes, giros y continuidades del concepto", ARQ 114, pp. 4-15. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962023000200004

León Echaiz, R. (1975): Historia de Santiago. Tomo 2. La República, Santiago, Imprenta Ricardo Neupert. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-81011.html

Mardones, M. (2020): “Ferrofobia y ciudad: Técnicos, políticos y opinión pública en la intervención urbana al ferrocarril de circunvalación, Santiago de Chile 1900 - 1937”, Notas Históricas y Geográficas 24, pp. 203-242.

Mardones, M. (2021): “Tren, logística y ciudad: el Ferrocarril de Circunvalación de Santiago, 1890-1994.” En Dhan, Z., V. Gruschetsky y M. Piglia, coord., Pensar las infraestructuras en América Latina, Buenos Aires, Teseo, pp. 23-46. https://www.teseopress.com/pensarlasinfraestructurasenlatinoamerica/

Matus, C., M. Ibarra y M. L. Méndez (2023): “Disputas del patrimonio, más allá de la vandalización: urban fallism, resignificación y apropiación de monumentos públicos en ciudades chilenas tras el estallido social”, Revista 180 (51), pp. 57-69. http://dx.doi.org/10.32995/rev180.Num-51.(2023).art-1060

Montealegre, P. (2021): “Chacras, alamedas y baldíos: formas rurales de verde en la modernización urbana de Santiago”, ARQ 108, pp. 45-55. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962021000200044.

Morrison, A. (2013): Los tranvías de Chile 1858-1978, Santiago, Ricaaventura.

Palmer, M. (1984): La comuna de Providencia y la ciudad jardín, Santiago, Universidad Católica de Chile. https://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-62121.html

Pérez, F. (2016): Arquitectura en el Chile del siglo XX. 1. Iniciando el nuevo siglo, 1890-1930, Santiago, ARQ ediciones.

Pérez, F. (2017): Arquitectura en el Chile del siglo XX. 2. Modernización y vanguardia 1930-1950, Santiago, ARQ ediciones.

Pérez, F. y J. Rosas (2002): “Cities within the city: urban and architectural transfers in Santiago de Chile, 1840–1940”. En A. Almandoz, ed., Planning Latin American capital cities,. London: Routledge, pp. 109-139.

Pérez, F., R. Booth, C. Vázquez y Y. Muñoz (2021): “Cimentando el centenario: el hormigón en tres edificios de Santiago de Chile a comienzos del siglo XX”, Atenea 523, pp. 39-61. https://doi.org/10.29393/AtAt523-409FPCC40409

Pérez, F., y Y. Muñoz, ed, (2021): Emilio Jécquier. La construcción de un patrimonio. Santiago: Museo Nacional de Bellas Artes.

Piwonka, G. (1999): Las aguas de Santiago de Chile. 1541-1741. Tomo I. Santiago, Ed. Universitaria

Pizzi, M., M. P. Valenzuela y J. Benavides (2010): El patrimonio arquitectónico industrial en torno al ex ferrocarril de circunvalación de Santiago: testimonio del desarrollo industrial manufacturero en el siglo XX, Santiago, Editorial Universitaria.

Prager, O. (2002): “El arte del paisaje”. Revista De Urbanismo 6. https://doi.org/10.5354/ru.v0i6.12905

Recabarren, J. (2008): "La migración de las elites hacia el oriente de Santiago: el caso de la comuna de Providencia. 1895-1930", Encrucijada Americana 2 (1), pp. 141-166. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7148443

Rinke, S (2002): Cultura de masas, reforma y nacionalismo en Chile 1910-1931, Santiago, DIBAM.

Romero, J. L. (2010): Latinoamérica: las ciudades y las ideas, Buenos Aires, Siglo Veintiuno Editores.

Rosas, José, et. al. (2015). “La idea de ‘ciudad moderna' de Karl Brunner en tres líneas: el Plano Oficial de Urbanización de la comuna de Santiago de 1939”, Revista 180, N°35, pp. 10-17. https://doi.org/10.32995/rev180.Num-35.(2015).art-29

Titus, Arturo. 1910. "Apuntes para una monografía de los Ferrocarriles Particulares de Chile. Ferrocarril del Llano de Maipo (Continuación)." Anales del Instituto de Ingenieros de Chile 4. https://revistas.uchile.cl/index.php/AICH/article/view/33062/34777

Vicuña Mackenna, B. (1872): La transformación de Santiago, Santiago, Librería del Mercurio.

Vyhmeister-Fábregas, K. (2019): “La transformación de Santiago: un caso frustrado de intervención urbana a gran escala (1872-1929)”, EURE 45(134), pp. 213-235. http://dx.doi.org/10.4067/S0250-71612019000100213

Zunino, D., G. Giucci y P. Jirón (2018): Términos clave para los estudios de movilidad en América Latina, Buenos Aires, Biblos.

Zunino, D., G. Giucci y P. Jirón (2023): Nuevos términos clave para los estudios de movilidad en América Latina, Buenos Aires, Teseo. https://www.editorialteseo.com/archivos/30233/nuevos-terminos-clave-para-los-estudios-de-movilidad-en-america-latina/

Zunino, D., V. Gruschetsky y M. Piglia, coord., (2021): Pensar las infraestructuras en América Latina. Buenos Aires: Teseo. https://www.teseopress.com/pensarlasinfraestructurasenlatinoamerica/

Published
2025-01-31
How to Cite
Castillo Fernández, S., & Mardones Peñaloza, M. (2025). The formation of Baquedano Square as a new centrality in Santiago, Chile. Infrastructure, urban changes, and modernization, 1890-1945. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 9(1), 56-111. https://doi.org/10.23854/autoc.v9i1.533
Section
Dosier "Historiografía urbana en América Latina"