Idea of university post 2018 feminist movement in Chile: Have we changed the idea of university?

Keywords: professor, feminist movements, universities, social change

Abstract

Feminist movements around the world, and especially in Chile in 2018, have made it possible to accentuate the debate on gender equity in public and private spaces, especially in universities. Although it is recognised from the academy that this is a debate that has been going on for decades, the current situation is driving its review in the light of new scenarios, in order to bear witness to the implications of the historical moment in universities. In this context, more than five years after the feminist movement, this article has set out to elucidate, with a qualitative approach of communicative orientation, the configuration of the idea of the university post-feminist movement, since, although there is extensive research on issues of higher education, gender and feminism, this does not consider the idea of the university as the axis of study, which is a differentiating aspect and a contribution to gender studies. The results showed the configuration of an idea of the university in transit, influenced both by the feminist movement and by the personal vision, which is not limited to a specific disciplinary field, and can be classified as transformative, exclusionary or neutral. These results are interesting to explore in other disciplines and in national and international geographical contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu J. (2012): “Hipótesis, Método & Diseño de Investigación”. Daena: International Journal of Good Conscience, 7(2), pp.187-197.

Araneda-Guirriman, CA. y GL. Sepúlveda-Páez, (2021): ”Reflexiones sobre los desafíos que enfrentan las académicas en el contexto del capitalismo académico, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000500075

Araya, C., N. Ortíz y J. Paredes, (2022): “Análisis de marcos de acción colectiva:«tsunami feminista» del 2018”, http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362022000100099

Atkinson, P., A. Coffey y S. Delamont, (2003): Key themes in qualitative research: Continuities and changes, California, Rowman Altamira.

Balaguer, M.L. (2021): El feminismo del siglo XXI. Del #Metoo al movimiento Queer, Madrid, Huso.

Berríos Salgado, F. (2020): “La Tercera ola feminista en Chile y su fortalecimiento con el 18-O”, en G. de la Fuente y D. Mlynarz, eds., El pueblo en movimiento. Del malestar al estalido, Santiago, Editorial Catalonia.

Buquet Corleto, A. (2021): “Políticas de igualdad en instituciones patriarcales. El caso de la Universidad Nacional Autónoma de México”, en G. Bonder, Coord., La institucionalización del enfoque de igualdad de género en universidades de américa latina, Argentina, FLACSO, pp. 50-70.

Conesa Carpintero, E., y A. M. González Ramos, (2018): “Neo-gerencialismo y austeridad en el contexto académico español y europeo ¿Dos caras de la misma moneda?”, http://doi.org/10.5209/POSO.55883

Chaparro, F. (2010): “Universidad, creación de conocimiento, innovación y desarrollo”, Ciencia, tecnología y universidad en Iberoamérica, 1(216), pp. 45-69.

Chile. Ley 21.369/2021, Regula el acoso sexual, la violencia y la discriminación de género en el ámbito de la educación superior, Ley Chile, 15 de septiembre de 2021. Disponible en web: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1165023

Delgado, N. H., y M. V. Cárdenas, (2020): “¡Queremos educación que no lucre y no sexista! Movimiento feminista-estudiantil y prácticas contrahegemónicas en la historia reciente de Valdivia, Chile (2006-2018)”, Izquierdas, (49), pp. 2777-2800.

De Fina González, D., y F. F. Vidal, (2019): “Nuevos “campos de acción política” feminista: Una mirada a las recientes movilizaciones en Chile”, https://doi.org/10.5354/0719-0417.2019.53880

Garrido, A. (2023): “Formación del profesorado con perspectiva de género: imaginarios exclusores y transformadores construidos en la academia post movimiento feminista en Chile el 2018”, https://doi.org/10.25112/rco.v2.32800

Garrido, A. C. (2022): “Pasado, presente y futuro de la universidad. Una caracterización de la misión universitaria desde la experiencia académica”, Ciencias Sociales Y Educación, 11(22), 200–231. https://doi.org/10.22395/csye.v11n22a9

Gómez, J., A. Latorre, M. Sánchez y R. Flecha (2006): Metodología comunicativa crítica. Barcelona, El Roure.

Guizardi, M., E. A., Nazal-Moreno, I. M., Araya-Morales, y E. López-Contreras, (2023): “De avances y retrocesos. Políticas y normativas de igualdad de género en ciencia y educación superior en Chile (2015-2023)”, http://dx.doi.org/10.51188/rrts.num30.767

Hall, H. (2018): “The marketisation of higher education: symptoms, controversies, trends”, Ekonomia i Prawo, Economics and Law, 17(1), pp. 33-42.

Howe-Walsh, L. y Turnbull, S. (2016): “Barreras para las mujeres líderes en la academia: historias de ciencia y tecnologia”, Estudios de Educación Superior, 41 (3), pp. 415-428.

Huang, Y; S. PANG, y Y, Shulin, (2018): “Academic identities and university faculty responses to new managerialist reforms: experiences from China”, https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1157860

Huppatz, K., K. Sang y J. Napier, (2019): “If you put pressure on yourself to produce then that's your responsibility: Mothers' experiences of maternity leave and flexible work in the neoliberal university”, https://doi.org/10.1111/gwao.12314

Kerr, C. (2001): Los usos de la Universidad, Massachussetts, Harvard University Press.

Lamas, M. (2018): El género: la construcción cultural de la diferencia sexual, Ciudad de México, Bonilla Artigas Editores.

Lara, C. P. (2020): “El movimiento feminista estudiantil chileno de 2018: Continuidades y rupturas entre feminismos y olas globales”, Izquierdas, (49), pp. 1554-1570.

Maffía, D. (2007): “Epistemología feminista: la subversión semiótica de las mujeres en la ciencia”, Revista venezolana de estudios de la mujer, 12(28), pp. 63-98.

Mandiola, M., N. Ríos y A. Varas, (2019): " Hay un tema que no hemos conversado", La cassata como organización académica generizada en las universidades chilenas. Pensamiento Educativo, 56(1), pp. 1-16.

Manzano-Arrondo, V. (2018): “Hacia un cambio paradigmático para la evaluación de la actividad científica en la Educación Superior”, https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.08.003

Marginson, S. (2008): Clark Kerr and the Uses of the University, InCSHE Ideas and Issues seminar, Berkeley, University of California.

Marradi, A., N. Archenti, y J. I. Piovani, (2018): Manual de metodología de las ciencias sociales, Argentina, Siglo XXI Editores.

Miller, KE. y J. Riley, (2021):” Changed Landscape, Unchanged Norms: Work-Family Conflict and the Persistence of the Academic Mother Ideal”, https://doi.org/10.1007/s10755-021-09586-2

Montes-de-Oca-O’Reilly, A. (2019): “Dificultades para la Transversalización de la Perspectiva de Género en una Institución de Educación Superior”. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782019000100105

Molina, C. A., A. G. Rivera, G. O. Muñoz, Ó. B. Gallegos, y F. F. A. Cariola, (2023): “Desigualdad laboral en la vida académica en Chile. Aportes desde la perspectiva de género”, FEMERIS: Revista Multidisciplinar de Estudios de Género, 8(3), pp. 78-96.

Muñoz-García, A. L. (2020): “Reflexiones feministas para otra investigación posible”. https://doi.org/10.32995/0719-64232020v6n12-106

Musselin, C. (2018): “New Forms of Competition in Higher Education, https://doi.org/10.1093/ser/mwy033

Negrín, O y J. Vergara, (2014): Historia de la educación, De la Grecia clásica a la educación contemporánea, Dykinson.

Ohlheiser, A. (2017): La mujer detrás de “Me Too” conocía el poder de la frase cuando la creó, hace 10 años. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2015/10/07/why-social-justice-warrior-a-gamergate-insult-is-now-a-dictionary-entry/ , consultado el 09 de agosto, 2024.

Oviedo, P. O. (2019): “Ethos colectivo en la movilización estudiantil feminista en Chile o “Mayo Feminista” (2018): del fastidio a la lucha contra la violencia estructural patriarcal”, Revista Entornos, 32(2), pp. 20-31.

Rodino-Colocino, M. (2018): “Me too# MeToo: Contrarrestar la crueldad con empatía”, Comunicación y estudios críticos/culturales, 15 (1), pp. 96-100.

Ruiz, J. (2012): Metodología de la investigación cualitativa, Bilbao, Universidad de Deusto.

Schuster Ubilla, S., A. Santos Pérez, L. Miranda Leibe, B. Roque López, J. Arce-Riffo, y E. M. Vera, (2019): “Una mirada al movimiento feminista en Chile del año 2018: Hitos, agenda y desafíos”. Iberoamericana América Latina-España-Portugal, 19(72), pp. 223-246.

Rosa, R., E. Drew y S. Canavan, (2021): “An overview of gender inequality in EU universities” en Drew. E. y Canavan, S. eds., The Gender-Sensitive University, A Contradiction in Terms, New York, Routdlege, pp. 1-15.

Undurraga, R., y E. Stimbürger (2018): “Género y políticas institucionales en universidades chilenas, un desierto con incipientes oasis estatales”, en Mora et al. (Eds). El género furtivo. La evidencia interdisciplinar del género en el Chile actual, Santiago, LOM Ediciones, pp. 239-257

Varela, N. (2019): “Feminismo 4.0. La cuarta ola”, Barcelona, EDICIONES B.

Walker, V. S. (2021): “Trabajo docente y capitalismo académico. Girando las lentes para comprender el trabajo cotidiano en la universidad contemporânea”, http://dx.doi.org/https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-250306

Wolff, Robert (2017): The ideal of the university, Londres, Routledge, https://doi.org/10.4324/9781315132587
Published
2024-10-31
How to Cite
Soto Muñoz, M. E., Garrido Rivera, A. C., Aparicio Molina, C. A., & Correa Pérez, R. C. (2024). Idea of university post 2018 feminist movement in Chile: Have we changed the idea of university?. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 8(especial), 91-132. https://doi.org/10.23854/autoc.v8i3.519
Section
Dosier "Avances y desafíos pendientes en América Latina"