Problems of audiovisual preservation in Latin America within the framework of public policies. Heritage rescue of the modern film on arts in Brazil and Chile

Keywords: audiovisual preservation, film on arts, documentary film, heritage, Latin American cinema

Abstract

The preservation of moving images is a long-standing concern, which began with the creation of the first cinematheques in the 1930s. In Latin America, this phenomenon develops with ups and downs, as a consequence of the absence or lack of application of public policies referring to that cultural sphere. In this sense, the objective of this article is to analyze the problem of audiovisual preservation in Brazil and Chile based on the trend of the modern film on arts, which due to its characteristics already glimpsed a heritage character in the context of conception of the films. To carry out this work, the role of the entities dedicated to the preservation of national cinema in both countries is examined, along with the role played by the State and by private agents. Then the general qualities of the Brazilian and Chilean trend of film on arts are explored, with the focus of attention on the registration or documentation of national and popular art and culture. Finally, some examples of restoration and digitization are reviewed that show a progressive heritage enhancement of short films on arts in both territories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz Fariña, I. (2020): “Archivos fílmicos en línea: apuntes en torno al acervo universitario chileno”, Contratexto, 34, pp. 177-204.

Andrade, M. G. A. de (2008): “Filmes- irmãos. A restauração da obra de Joaquim Pedro de Andrade”, Boletim de Estudos Latino-Americanos de Kyoto, pp. 59-68.

Bezerra, L. (2013): Políticas para a preservação audiovisual no Brasil (1995-2010), Tese (doutorado), Instituto de Humanidades, Artes e Ciências Professor Milton Santos, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

Bezerra, L. (2020): “‘Cinema-monumento’? Patrimônio, diversidade e os (antigos e novos) desafios da preservação audiovisual na América Latina”, Imagofagia, 22, pp. 309-331.

Coelho, M F. C. (2009): A experiência brasileira na conservação audiovisual: um estudo de caso, Tese (mestrado), Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Colin, C. (2014): “Patrimonio del presente: fundamentos y límites”, en La noción de patrimonio en Ciencias Sociales: controversias, usos y abusos, Santiago, Universidad de Chile.

Cossalter, J. (2022a): “Una aproximación a la corriente del film sobre arte en la Cuba posrevolucionaria”, Ñawi: arte, diseño, comunicación, 6(1), pp. 19-39. DOI: https://doi.org/10.37785/nw.v6n1.a1

Cossalter, J. (2022b): “La patrimonialización del corto documental moderno sobre arte en América Latina. Rescate y revalorización en México y en Chile”, Dixit, 36(2), pp. 4-22. DOI: https://doi.org/10.22235/d.v36i2.2970

Cossalter, J. (2023a): “El film sobre arte argentino y su auge durante la modernidad cinematográfica. Particularidades históricas, teóricas y estéticas”, Secuencias. Revista de Historia del Cine, 57, pp. 1-26.

Cossalter, J. (2023b): “Arte, cine y patrimonio: la documentación audiovisual y el registro experimental de exposiciones museísticas en el film breve moderno sobre arte en México y en Brasil”, ArtCultura: Revista de História, Cultura e Arte, 47, pp. 1-27.

Edmondson, R. (2022): Memoria del Mundo. Directrices para la salvaguardia del patrimonio documental, París, UNESCO.

Farías, M. (2022): “Música y Sonido en el Cine Chileno: Nuevas voces para viejas historias”, Aniki, 9(1), pp. 280-302. DOI: https://doi.org/10.14591/aniki.v9n1.837

Flores, S. (2015): “Escritos breves: testimonios audiovisuales de Brasil”, Imagofagia, 12, pp. 1-24.

Foxley Tapia, S. (2021): “Revista Mensaje y Rafael Sánchez: aproximaciones al documental universitario chileno”, Aisthesis, 70, pp. 41-62. DOI: http://dx.doi.org/10.7764/aisth.70.2

G. Peydró, G. (2013): “Después de la abolición del marco: tres tendencias del cine italiano sobre arte alrededor del 1948”, Secuencias. Revista de Historia del cine, 37, pp. 34-61. DOI: https://doi.org/10.15366/secuencias2013.37.002

G. Peydró, G. (2014): Del racconto al ensayo: cartografías del cine sobre arte, Tesis de doctorado, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.

Hernàndez i Martí, G-M. (2010): “La memoria oscura. El patrimonio cultural y su sombra”, en J. Ribera Blanco, coord., Actas VI Congreso Internacional “Restaurar la Memoria”. La gestión del patrimonio: hacia un planteamiento sostenible, Vol. II, Valladolid, Junta de Castilla y León, pp. 629-637.

Horta Canales, L. y J. Silva Cruzatt. (2013): “Los fantasmas del país perdido. El patrimonio fílmico de la Universidad de Chile”, Boletín de Arte, 13, pp. 11-15.

Horta Canales, L. (2013): “Archivos y recursos: los medios digitales en la preservación del patrimonio fílmico chileno”, Actas de la IX Bienal Iberoamericana de Comunicación. La imagen en las sociedades mediáticas Latinoamericanas, Santiago de Chile, Instituto de la Comunicación e Imagen de la Universidad de Chile; Red Académica Iberoamericana de Comunicación, pp. 796-803.

Horta Canales, L. (2022): “El impacto de las políticas públicas en el patrimonio audiovisual. El caso de la Cineteca de la Universidad de Chile Bajo la dictadura militar”, C-Legenda, 40, pp. 39-53.

Liñero, G. (2008): “Patrimonio audiovisual chileno. La memoria estresada”, laFuga, 7, pp. 1-3.

Mazzilli, C. (2017): “Leon Hirszman frente ao cinema brasileiro: o reconhecimento ante o esquecimento”, Orson, 12, pp. 249-271.

Nuñez, F. (2017): “La acción de las cinematecas latinoamericanas en tiempos de dictadura: el caso de la Cinemateca do Museu de Arte Moderna do Rio de Janeiro”, Archivos de la Filmoteca, 73, pp. 43-56.

Rajewsky, I. O. (2005): “Intermediality, Intertextuality, and Remediation: A Literary Perspective on Intermediality”, Intermédialités, 6, pp. 43-64. DOI : https://doi.org/10.7202/1005505ar

Souza, C. R. de (2009): A Cinemateca Brasileira e a preservação de filmes no Brasil, Tese (Doutorado), Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Vega, A. (2006): Itinerario del cine documental chileno. 1900-1990, Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

Villarroel, M. (2011): “Las urgencias del patrimonio audiovisual. Entrevista a Ignacio Aliaga”, Revista Chilena de Antropología Visual, 17, pp. 163-175.

Villarroel, M. (2020): “Cineteca Nacional de Chile: Dilemas y desafíos en tiempos digitales”, Imagofagia, 22, pp. 387-404.

Fuentes

Chile. Ley nº 19.891, Crea el fondo nacional de desarrollo cultural y las artes, 23 de agosto de 2003. Recuperado de: https://www.bcn.cl/historiadelaley/nc/historia-de-la-ley/5816/

Chile. Política Nacional del Campo Audiovisual 2017-2022, Consejo Nacional de la Cultura y las Artes, 2022.

Francia. Recomendación sobre la Salvaguardia y la Conservación de las Imágenes en Movimiento, UNESCO, 27 de octubre de 1980. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000114029_spa.page=163

Published
2024-07-31
How to Cite
Cossalter, J. (2024). Problems of audiovisual preservation in Latin America within the framework of public policies. Heritage rescue of the modern film on arts in Brazil and Chile. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 8(2), 1232-1266. https://doi.org/10.23854/autoc.v8i2.424