Constructing identities through time: Historical narratives in Chilean early childhood education.

Keywords: Initial Education, historical narratives, reality cuts, thinking, qualitative research

Abstract

This article focuses on the challenge of teaching historical concepts in Chilean Early Childhood Education, considering the thinking of children under six years of age. In order to address this complex issue, the approach of historical narratives adapted to their development level was implemented, aiming to analyze how these narratives influence children's thinking at Transition Levels. Based on a qualitative approach, the research involved 90 children from schools in the Metropolitan Region of Chile. The methodological design was exploratory-descriptive, using reflective logs as data collection instruments. The analysis was carried out through coding and categorization using Atlas.ti software. The research results highlight the importance of historical narratives in connecting past, present and future, enriching children's understanding of their history and culture. Finally, the present study contributes in two ways: First, to reflect on how the use of historical narratives through directed intentionality allows pedagogical practices to enrich thinking and cultural identity formation in early education. Secondly, it provides a deeper understanding of how reality cuttings and historical narratives become valuable resources for building knowledge in children from a temporal and spatial dimension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, T. (2019): “Neurodesarrollo en los primeros 1.000 días de vida. Rol de los pediatras”, Revista Chilena de Pediatría, 90(1), pp. 11-16.

Allier, E. (2018): “Balance de la historia del tiempo presente. Creación y consolidación de un campo historiográfico”, Revista de Estudios Sociales, 65-Julio, pp. 100-112

Benadiba, L. (2017): La Historia Oral en el nivel inicial. Recursos para construir una pedagogía de la pregunta, Buenos Aires, Novedades Educativas.

Brown, T. T., y Jernigan, T. L. (2012): “Brain development during the preschool years”. Neuropsychology Review, 22(4), pp. 313–333.

Carretero, M. y Montanero, M. (2008): “Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales”, Cultura y Educación, 20(2), pp. 133-142.

Castro, E., Olmo, M. A. y Castro, E. (2002): Desarrollo del Pensamiento Matemático Infantil, Departamento de Didáctica de la Matemática. Universidad de Granada

Castro, Sh. (2015): Memoria y experiencia de la niñez. Historia oral con niños (Ciudad de México, siglo XXI), Tesis doctoral UNAM.

Dannemann, M. (1990): “Una historia oral contada por los niños de Chile”, Oralidad. Anuario para el rescate de la tradición oral en América Latina y el Caribe, pp. 25-31.

Dos Santos Morais, J. (2014): “Historias y narrativas en la educación infantil”, Educação, 39(2), pp. 325-338.

González, N., Pagès, J. y Santisteban, A. (2011): “¿Cómo evaluar el pensamiento histórico del alumnado?”, en Miralles, P., Molina, S. y Santiesteban A. La evaluación en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las Ciencias Sociales, Murcia, Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales, pp. 221-232.

Hernández, R, Fernández, C. y Batista P. (2006): Metodología de la investigación, Ciudad de México, McGraw Hill.

Informe Belmont (1979): Principios y guías éticos para la protección de los sujetos humanos de investigación, Comisión Nacional para la Protección de los Sujetos Humanos de Investigación Biomédica y del Comportamiento.

Lafuente, C., y Marín, A. (2008): “Metodologías de la investigación en las ciencias sociales: Fases, fuentes y selección de técnicas”, Revista Escuela de Administración de Negocios, (64), pp. 5-18

Lahera, D., Pérez, F. (2021): “La enseñanza de la historia en las aulas: un tema para reflexionar”, Debates por la Historia, 9(1), pp. 129-154.

López Ocampo, N., Álzate López, L. F., Echeverri Llano, M. y Domínguez Rojas, A. L. (2021): "Práctica pedagógica y motivación desde el aprendizaje situado." Tesis Psicológica, 16(1), pp.178-201

MINEDUC (2018): Bases Curriculares de la Educación Parvularia, Ministerio de Educación de Chile.

Ricoeur, P. (2004): Tiempo y narración: Configuración del tiempo en el relato histórico, Ciudad de México, Siglo XXI Editores, pp. 364.
Straus, A. y Corbin, J. (2016): Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada, Medellín, Editorial Universidad de Antioquía.

Trepat, C. (2011): “¿Integeración o disolución? La Historia en la educación Primaria”, Aula Historia Social, 22, pp. 1-14.

Vergara, A., Balbi, M. y Schierloh, S. (2010): “La narrativa en la enseñanza de la historia en el jardín: Una experiencia de investigación participativa e interdisciplinaria”, Lectura y vida: Revista latinoamericana de lectura, 31(1), pp. 78-89.

Vigil, P., Del Río, J. P., Carrera, B, Aránguiz, F., Rioseco, H. y Cortés, M. E. (2016): “Influence of sex steroid hormones on the adolescent brain and behavior: An update”, The Linacre Quarterly, 83(3), pp. 308–329.
Published
2024-10-31
How to Cite
Gómez Torres-Garfias, M. A., Lara Ortega, spa, Zañartu Reyes, J., Mateluna Estay, H., & Cortés Cortés, M. (2024). Constructing identities through time: Historical narratives in Chilean early childhood education. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 8(especial), 563-584. https://doi.org/10.23854/autoc.v8i3.421
Section
Artículos