Processes of social inclusion and exclusion: A bibliographic analysis of the cultural formation of the State in Latin America

  • Diego Vilches Instituto de Historia, Pontificia Universidad Católica de Chile
Keywords: State, Latin America, Historiography, Social inclusion and exclusión

Abstract

In the last twenty-five years, a post-revisionist school has emerged to study and write the history of the establishment of Latin American states. With the purpose of attributing more agency to the people, this historiography –paying attention to  symbolic elements and  to  the limitations of  the   exclusively institutional and  economic points of  views– examines processes of  state    formation from   a  cultural perspective. Specifically,they   have    focused on   the  means and  strategies through which elites    have    governed and retained power. Through the bibliographical analysis of some of the most significant work of this school of thought, this essay reviews Latin American history between the beginning of the 19th century and the 20th century. This article proposes that –in spite of successive state projects to incorporate the popular sectors of  the  public– inequality, exclusion, and  the   structuring of  society in  social, racial and  gender hierarchies constitute a long-standing trend in the history of the formation of the State in Latin American countries.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, C. (2008): Dénle duro que no siente. Poder y transgresión en el Perú republicano, Lima, Fondo Editorial del Pedagógico San Marcos, 161.

Aljovin, C. y N. Jacobsen (2007): “En pocas y muchas palabras: Una perspectiva pragmática de las culturas políticas, en especial para la historia moderna de Los Andes”, en Aljovin, C. y N. Jacobsen, ed., Cultura política en Los Andes, Lima, Instituto Francés de Estudios Andinos, pp. 13-40.

Ansaldi, W. (1994): “Dudas hamletianas en verde y amarillo. El ser o no ser de Brasil”, en Álvarez, J. y R. Leandri, comp., El populismo en España y América, Madrid, Catriel, pp. 177-197.

Auyero, J. (1997): “Evita como performance: Mediación y resolución de problemas entre los pobres urbanos del Gran Buenos Aires”, en Auyero, J., comp., ¿Favores por votos? Estudios sobre el clientelismo político contemporáneo, Buenos Aires, Losada, pp. 167-232.

Burke, P., ed. (2003): Formas de hacer historia, Madrid, Alianza, 313.

Centeno, M. (2001): “The disciplinary society in Latin America”, en Centeno, M. y F. López-Alves, eds., The Other Mirror. Grand Theory through the Lens of Latin America, Princeton, Princeton University Press, pp. 289-308.

Chambers, S. (2003): De súbditos a ciudadanos: honor, género y política en Arequipa, 1780-1854, Lima, PUCP, 317.

Chartier, R. (2007): La historia o la lectura del tiempo, Barcelona, GEDISA, 2007, 93.

Corrigan, P. & D. Sayer (1985): The Great Arch: English State Formation as Cultural Revolution, Oxford & New York, Basil Blackwell, 268.

Corrigan, P. “La formación del Estado”, en Joseph, G. y D. Nugent, comp., Aspectos cotidianos de la formación del estado: la revolución y la negociación del mando en el México moderno, México, Era, pp 25-31.

Dávila, J. (2003): Diploma of whiteness. Race and social policy in Brazil, 1917-1945, Durkhamm, Duke University Press, 240.

De la Fuente, A. (2007): Los hijos de Facundo. Caudillos y montoneras en la provincia de La Rioja durante el proceso de formación del estado nacional (1853-1870), Buenos Aíres, Prometeo, 131-192.

Derby, L. (2009), The Dictator’s Seduction. Politics and the Popular Imagination in the Era of Trujillo, Durham, Duke University Press, 432.

Dore, E. (2000): “One Step Forward, Two Steps Back. Gender and the State in the Long Nineteenth Century“, en Dore, E. & M. Molyneux, eds., Hidden Histories of Gender and the State in Latin America, pp. 3-32.

García-Bryce, I. (2008): República con ciudadanos: los artesanos de Lima, 1821-1879, Lima, IEP, 280.

Góngora, M. (2003): Ensayo histórico sobre la noción de Estado en Chile en los siglos XIX y XX, Santiago, Universitaria, 398.

Guardino, P. (2009): El tiempo de la libertad. La cultura política popular en Oaxaca, 1750-1850, Oaxaca, UABJO, 479.

Guha, R. (2002): Las voces de la historia y otros estudios subalternos, Barcelona, Crítica, 114.

Hobsbawm, E. (2002): Sobre la historia, Barcelona, Crítica, 298.

Joseph, G. y D. Nugent (2002): “Cultura popular y formación del estado en el México revolucionario”, en Joseph, G. y D. Nugent, comp., Aspectos cotidianos de la formación del estado: la revolución y la negociación del mando en el México moderno, México, Era, pp. 31-52.

Klubock, T. (1995): “Hombres y mujeres en el teniente. La construcción de género y clase en la minería chilena del cobre 1904-1951”, en Godoy, L., ed., Disciplina y desacato: construcción de identidad en Chile, siglos XIX y XX, Santiago, SUR, pp. 223-253.

Knight, A. (1985): “Caudillos y campesinos en el México Revolucionario, 1910-1917”, en Brading, D. A. (comp.), Caudillos y campesinos en la revolución mexicana, México, FCE, pp. 32-85.

Mallon, F. (2001): “Promesa y dilema de los estudios subalternos: perspectivas a partir de la historia latinoamericana”, en Rodríguez, I. (ed.), Convergencia de tiempos, Amsterdam, Rodopi, pp. 117-154.

Marx, C. & F. Engels (1974): C. Marx y F. Engels. Obras escogidas, Moscú, Progreso, 612.

Milanich, N. (2009): Children Of Fate. Childhood, Class, and the State in Chile, 1850-1930, Durham, Duke University Press, 356.

Molyneux, M. (2000): “Twentieth-Century. State Formations in Latin America”, en Dore, E. & M. Molyneux, eds., Hidden Histories of Gender and the State in Latin America, Durham, Duke University Press, pp. 33-81.

Monsiváis, C. (2000): Aires de Familia, Cultura y sociedad en América Latina, Barcelona, Anagrama, 254.

Morgan, E. (2006): La invención del pueblo: el surgimiento de la soberanía popular en Inglaterra y Estados Unidos, Buenos Aires, Siglo XXI, 368.

Palacios, N. (1918): Raza Chilena. Un libro escrito por un chileno y para los chilenos, Santiago, Chilena, 339.

Prost, A. (2001) Doce lecciones sobre la historia, Madrid, Cátedra, 319.

Plotkin, M. (2007): Mañana es San Perón: propaganda, rituales políticos y educación en el régimen peronista (1946-1955), Buenos Aires, Universidad Nacional Tres de Febrero, 352.

Rosemblatt, K. (1995): “Por un hogar bien constituido. El Estado y su política familiar en los Frentes Populares”, en Godoy, L., ed., Disciplina y desacato: construcción de identidad en Chile, siglos XIX y XX, Santiago, SUR, pp. 181-222.

Scully, T. (1992): Los partidos de centro y la evolución política chilena, Santiago, CIEPLAN, 275.

Speckman, E. (2002): Guerra, Crimen y castigo. Legislación penal, interpretaciones de la criminalidad y administración de justicia (Ciudad de México, 1872-1910), México, El Colegio de México – Universidad Nacional Autónoma de México, 357.

Tomasi di Lampedusa, G. (2004): El gatopardo, Buenos Aires, Losada, 320.

Touraine, A. (1989): América Latina. Política y sociedad, España, Espasa-Calpe, 516.

Vaughan, M. K. (2000): La política cultural en la Revolución. Maestros, campesinos y escuelas en México, 1930-1940, México, FCE, 405.

Vilches, D. (2010): “La historia de un despojo y el nacimiento de un héroe deportivo: Colo-Colo F. C. Chile, 1925-1929”, inédito, Pontificia Universidad Católica de Chile, Santiago.

Wade, P. (2000): Raza y etnicidad en Latinoamérica, Quito, ABYA-YALA, 167.

Walker, C. (1999): De Túpac Amaru a Gamarra. Cusco y la formación del Perú republicano. 1780-1840), Cuzco, Centro de Estudios Regionales Andinos Bartolomé de las Casas, 314.

Published
2017-07-31
How to Cite
Vilches, D. (2017). Processes of social inclusion and exclusion: A bibliographic analysis of the cultural formation of the State in Latin America. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 1(2), 242-253. https://doi.org/10.23854/autoc.v0i2.42
Section
Artículos