Learning mediation in early childhood virtual spaces
Abstract
The article presents the results of a qualitative research carried out in pre-school education in middle and transition levels of a private school in the Región Metropolitana in Chile. The purpose of this study is to investigate how the mediation and interaction processes of learning are carried out in virtual settings, through a case study, in order to gather field information on relevant aspects of learning mediation in boys and girls. of this stage of development. With this information, decisions and actions can be made in imminent future virtual interventions, as well as improve mediation strategies in face-to-face experiences. The results identify the mediation criteria that are specified in these educational levels, as well as the factors that influence interaction and mediation in virtual contexts, and their challenges. With this diagnosis, it is intended to generate from experience learning that opens up possibilities for improvement in the field of mediation and interaction in early childhood education.
Downloads
References
Agencia de Calidad de la Educación, (2021): Resultados Diagnóstico Integral de Aprendizaje 2021. https://www.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/19/2021/05/PresentacionDIA_26mayo.pdf
Aguilar, F. (2020): Del aprendizaje en escenarios presenciales al aprendizaje virtual en tiempos de pandemia. Estudios Pedagógicos XLVI, N° 3, 2020, 213-223. DOI: 10.4067/S0718-07052020000300213
Belmar-Rojas, C., Fuentes-González, C. y Jiménez-Cruces, L. (2021): La educación chilena en tiempos de emergencia: educar y aprender durante la pandemia por COVID-19. Revista Saberes Educativos, (7), 01–25. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2021.64099
Dombro, A., Jablon, J., Stetson, Ch. (2010): Interacciones Poderosas. En: National Association for the Education of Young Children . tomo 1 número 4. Washington D. C. Tesoros y Colores.
Fainholc, (2017): Una pedagogía virtual en el marco de los Estudios Culturales. Catalunya. Editorial UOC, S.L.; 1er edición
Feuerstein, R., Rand y Rynders, J. (1988): Don’t Accept Me as I am. Publisher Springer New York, NY. DOI https://doi.org/10.1007/978-1-4899-6128-0
Feuerstein, R., Mayor, J., Martínez, J.M., Kuchewsky, M., Tzuriel, D., Haywood, H.C. y otros (1995) ¿Es modificable la inteligencia? Congreso de a AEMC de Madrid. Edición Bruño.
Figueroa, I. (2016): Rol mediador de aprendizajes en Educación Parvularia: procesos de apropiación en el contexto de una propuesta formativa en experiencia de aprendizaje mediado. Revista Summa Psicológica UST 2016, Vol. 13, Nº 1, 33-44 doi: 10.18774/summa-vol13.num1-287
Grané, M. (2021): Mediación digital parental. ¿Es necesaria una educación digital en la primera infancia?. Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa Nº. 76 (Número especial) págs. 7-21. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2037
Gidi, P. y Alba, A. (2021): Resultados del Barómetro de la Brecha Digital Social. Mineduc; Universidad Adolfo Ibáñez y Observatorio Iberoamericano de Comunicaciones Digitales. ppt-barometro-brecha-jun2021.pdf (subtel.gob.cl)
Hoyuelos, A. y Riera M. (2016): Complejidad y relaciones en educación infantil. Barcelona: Ediciones Octaedro.
Mur Sangrá, L. (2016): La nueva brecha digital El futuro de las nuevas tecnologías en Primaria desde la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(2), 301-313. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.2.189561
Ministerio de Educación de Chile, (2018): Bases curriculares para educación parvularia. Recuperado de https://parvularia.mineduc.cl/wpcontent/uploads/sites/34/2018/03/Bases_Curriculares_Ed_Parvularia_2018.pdf
Miles, M. y Huberman, A. (1994): Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Newbury Park: Sage Publications.
Rizo García, M. (2006): La interacción y la comunicación desde los enfoques de la psicología social y la sociología fenomenológica. Breve exploración teórica. Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura, ISSN 0211-2175, Nº 33, 2006, págs. 45-62.
Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (1999): Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.
Sayago, S. (2014) El análisis del discurso como técnica de investigación cualitativa y cuantitativa en las ciencias sociales. Cinta de Moebio, 49, 1-10. Recuperado de https://www.moebio.uchile.cl/49/sayago.html
Scientific Software Development GmbH. (2017): ATLAS.ti (versión 8.1) [software]. Scientific Software Development GmbH. 2017. Recuperado de https://atlasti.com/product/v8-windows/
Stake, R. (2010): Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.
Orrú, S. (2003): Reuven Feuerstein y la teoría de la modificabilidad cognitiva estructural. Revista de Educación, núm. 332 (2003), pp. 33-54. DOI: 10.4438/1988-592X-0034-8082-REISSN: (en línea) 1988-592X 0034-8082
Porlán R. (2020): El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad Universidad de Cádiz. ISSN: 2659-708X http://dx.doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
Tobar, L. (2013): El profesor mediador del aprendizaje. México. Editorial Magisterio
Unesco, (2021): Interrupciones de la escolarización relacionadas con la pandemia y efectos en los indicadores sobre competencias en el aprendizaje: un análisis de los primeros grados. http://uis.unesco.org/sites/default/files/documents/es_covid-19_interruptions_to_learning_-_final-1.pdf
Varela, A. Gramacho, A. y Melo, C. (2006): Programa de Enriquecimiento Instrumental (PEI): alternativa pedagógica que responde al desafío de calidad en educación, Diversitas 2 (21 de junio de 2006), doi:10.15332/s1794-9998.2006.0002.09.
Villacrés, A. (2020): Las ventajas de los criterios de mediación de intencionalidad y reciprocidad, significado y trascendencia de Reueven Feuerstein en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Tesis (Maestría en Innovación en Educación). Universidad Andina Simón Bolívar.
Villalta, M. A., y Assael, C. (2018): Contexto socioeconómico, práctica pedagógica y aprendizaje autónomo en el aula. Estudios Pedagógicos, 44(1), 49–68. https://doi.org/10.4067/S0718-07052018000100049
Vygotski, L. (1995): Obras escogidas. Tomo III. Madrid: Aprendizaje Visor
Yin, R. K. (1993): Applications of case study research. Newbury Park: Sage Publications.
Copyright (c) 2024 Rosa Ibáñez Muñoz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.