Hervi, Palomo, Alberto Vivanco, Pepe Huica y Eduardo de la Barra: Crossed trajectories
Abstract
This article aims to reconstruct the professional trajectories of cartoonists Hervi, Palomo, Alberto Vivanco, Pepe Huinca and Eduardo de la Barra to account for the Chilean cultural field during the sixties (Gilman, 2012). We propose that, when their professional trajectories crossed, these cartoonists gave rise to a new graphic humor that incorporated marginalized social sectors and carried out a critical reading of Chilean society. In this process, the magazines La Chiva (1968-1970) and La Firme (1972-1973) were fundamental, which functioned as spaces for sociability that allowed them to work jointly and collectively.
Downloads
References
Aguilera, C. e Hinojosa, H. (2021): “Una ventana indiscreta. Espacio público y privado en la revista La Chiva”, Eutopías, 21, pp. 145-160.
Agulhon, Maurice. (2009): El círculo burgués, Buenos Aires, Siglo XXI Editores.
Beigel, F. (2006): La epopeya de una generación y una revista. Las redes editoriales de José Carlos Mariátegui en América Latina, Buenos Aires, Biblos.
De Ramón, A. (2018): Santiago de Chile (1541-1991): Historia de una sociedad urbana, Santiago, Catalonia.
Dosse, Françoise (2006): La marcha de las ideas. Historia de los intelectuales, historia intelectual, España, Universitat de Valéncia.
Donoso Fritz, K. (2013): El “apagón cultural” en Chile: políticas culturales y censura en la dictadura de Pinochet 1973-1983”, Outros Tempos, 10, 16, pp. 104-129.
Espinoza, V. (1988): Para una historia de la ciudad de los pobres, Santiago, Ediciones SUR.
Garcés, M. (2002): Tomando su sitio: el movimiento de pobladores de Santiago, 1957-1970, Santiago, Lom.
García, F. A. (2005): “El Cuarto Reich” [entrevista a José Palomo], Sonaste Maneco, 6, pp. 32-43.
Gilman, C. (2012): Entre la pluma y el fusil. Debates y dilemas del escritor revolucionario en América Latina, Buenos Aires, Siglo XXI editores.
Hunees, C. (1988): La reforma universitaria. Veinte años después, Santiago, Corporación de Promoción Universitaria.
Lamadrid, S. (2014): Ritmo Revisitado. Representaciones de género de los 60, Santiago, Cuarto Propio.
Lamadrid Álvarez, S. y Baeza Reyes, A. (2017): “La recepción de la música juvenil en Chile en los años 60: ¿americanización de la juventud?”, Revista Musical Chilena, LXXI, 228, pp. 69-94.
Magasich Airola, J. (2020): Historia de la Unidad Popular. Tiempo de preparación: de los orígenes al 3 de septiembre de 1970, vol. I, Santiago de Chile, LOM.
Molina, M. I. (2018): “Las prácticas editoriales en Quimantú”, en M. Molina, M. Facuse e I. Yáñez, eds., Quimantú: prácticas, política y memoria, Santiago de Chile, Gráfico Editores, pp. 19-88.
Montealegre, J. (1997): “Historieta de Chile: entre la diáspora y la nostalgia”, Revista Con Eñe, 1, pp. 20-24.
Montealegre, J. (2008a): “La chiva del año 68. Una revista y una risa con espíritu libertario”, Tebeosfera, 13. Disponible en web: https://www.tebeosfera.com/documentos/la_chiva_del_ano_68._una_revista_y_una_risa_con_espiritu_libertario.html
Montealegre, J. (2008b): Historia del humor gráfico en Chile. Lleida: Milenio
Montealegre, J. (2014): Carne de estatua. Allende, caricatura y monumento, Santiago, Mandrágora.
Montealegre, J. (2019): El sentido del Rumor. Monitos y monadas bajo dictadura, Santiago, Asterión.
Palomo, J. (2003): Entrevista realizada por Ergocomic/cl. Disponible en web: https://ergocomics.cl/wp/2003/03/30/jos-palomo/comment-page-1/
Pujol, S. (2007): “Rebeldes y modernos. Una cultura de los jóvenes”, en D. James, dir., Nueva Historia Argentina. Violencia, proscripción y autoritarismo (1955-1976), tomo 9, Buenos Aires, Sudamericana, pp. 281-328.
Rojas Flores, J. (2016): Las historietas en Chile. 1962-1982. Industria, ideología y prácticas sociales, Santiago, LOM, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.
Sirinelli, J. F. (1995): Sartre et Aron, deux intellectuels dans le siècle, París, Fayard.
Torres Dujisin, I. (2009): “La década de los sesenta en chile: la utopía como proyecto”, HAOL, 19, pp. 139-149.
Ulibarri, L. (1972): Caricaturas de ayer y hoy, Santiago de Chile, Quimantú.
Unidad Popular (1969): “Cultura y educación”, en Programa básico de gobierno de la Unidad Popular, Santiago, pp. 27-32.
Vivanco, A. (2016): “Biografía de Pepe Huinca, según su hermanito mayor”, Revista de Teoría del Arte, 17, pp. 99 –110.
Williams, R. (1994): Sociología de la cultura, Barcelona, Paidós.
Williams, R. (2019): Marxismo y Literatura, Buenos Aires, Las cuarenta.
Copyright (c) 2023 Diana Gómez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.