A free town was set on fire. Another space, state subalternity and moral fire in the pampas of the Guggenheim’s. The case of the town of Las Bombas (Pedro de Valdivia nitrate office, Chile, 1931)
Abstract
It is describing and analyzes a process that strained the new way of living in the saltpeter pampa under the Guggenheim empire inaugurated in 1926. In particular, it is describing and analyzes the emergence of the free village of Las Bombas in the vicinity of the Pedro de Valdivia saltpeter office, between 1930 and 1931, an autonomous and short-lived settlement that strained the project of the new habitation projected by the Americans in the framework of the application of a new sovereignty and economic, political and social hegemony in a desert that was remodeled since the middle of the 1920s. The details of the conflict, the moral semantics that operated and the violent modes of resolution of a conflict, where the State officials turned into subalterns of the businessman, contributed in a violent chain to make the town disappear, considered as another space, are presented.
Downloads
References
Agamben, G. (2003): Homo sacer. El poder soberano y la nuda vida, Valencia, Editorial Pre-Textos.
Bourdieu, P. (2003): Capital cultural, escuela y espacio social, Buenos Aires, Editorial Siglo XXI.
Camus, M. (1992): “El pueblo de Las Bombas”, Moviteco, 56, pp.6-9.
Carrión, F. (2016): “El espacio público es una relación, no un espacio”, en P. Ramírez Kuri, coord., La reinvención del espacio público en la Ciudad fragmentada, México, IIS-Posgrado en Urbanismo UNAM, pp. 13-47.
Chávez, H. (2013): “Necropolítica. La política como trabajo de muerte”, Revista Ábaco, 78, 4, pp. 23-30.
Damm, D. (2013): “En los márgenes de lo oficial: desarrollo y asentamientos humanos en el Cantón Central”, en S. González Miranda, ed., La Sociedad del Salitre. Protagonistas, Migraciones, Cultura Urbana y Espacios Públicos, Santiago, Ril Editores, pp. 239-263.
Espejo, P. (2021): Edgar Stanley Freed, los Guggenheim y la industria del salitre, Antofagasta, Pampa Negra Ediciones.
Foucault, M. (1984): “Des espaces autres”, conférence au Cercle des études architecturals, 14 de marzo de 1967, Architecture, Mouvement, Continuieté, 5, pp.1-6. Traducción al castellano disponible en web: http://www.fadu.edu.uy/estetica-diseno-i/files/2017/07/foucalt_de-los-espacios-otros.pdf
Galaz-Mandakovic, D. (2018 a): “De Guggenheim a Ponce. Sistema técnico, capitalismo y familias en el extenso ciclo de los nitratos en El Toco y Tocopilla (1924-2015)”, Revista Chilena De Antropología, 37, pp.108–130.
Galaz-Mandakovic, D. (2018 b): “La deschilenización en el desierto de Atacama durante la postguerra”, Fuentes, 57, 12, pp. 7-17.
Galaz-Mandakovic, D. (2019). “Río, Murallas y Turbinas. Innovación hidroeléctrica en el cantón El Toco: Tranque Santa Fe y Tranque Sloman”, Revista de Ciencias Sociales, 43, 28, pp. 58-85.
Galaz-Mandakovic, D. (2020): “The Guggenheim process. Innovaciones y contrapuntos de un sistema técnico y de transporte en la industria del salitre en el Departamento de Tocopilla (Chile, 1926-1949)”, Revista de Historia, 2 (27) pp.175-209.
Galaz-Mandakovic, D. (2023): “De comunidad política a comunidad im-política: el fin del Company town (Tocopilla, Chile, 1915-1996)”, Urbano, 26, (47). En prensa.
Garcés, E. (1999): Las ciudades del salitre, Santiago, Ediciones Orígenes.
García Sierra, P. (Ed.). (2001). Diccionario filosófico. Manual del materialismo filosófico. Oviedo, Pentalfa Ediciones.
García, E. (2006): “¿Imperio Informal? La política británica hacia América Latina en el siglo XIX”, Foro Internacional, 2 (46), pp. 353–85.
Godoy, M. (2014): “La Placilla de Cachinal de la Sierra y la minería de la plata en el sector meridional del despoblado de Atacama. Taltal, 1880-1900”, Estudios Atacameños, 48, pp. 141-156.
González, J. (2017): La épica del salitre en el desierto de Atacama, 1880-1967. Trabajo, tecnologías, vida cotidiana, conflicto y cultura, Antofagasta, Ediciones Universitarias, Universidad Católica del Norte.
Harvey, D. (2015). Diecisiete contradicciones del capital y el fin del neoliberalismo. Quito, Editorial IAEN.
Le Gouill, C. (2018): “Du paternalisme industriel des company towns à la politique de Responsabilité Sociale des Entreprises Le cas de La Oroya (Pérou)”, Caravelle, 111, pp. 41-58.
Mbembe, A. (2000): “At the Edge of the World: Boundaries, Territoriality, and Sovereignty in Mrica”, Public Culture, 12, pp. 259-284.
Mbembe, A. (2006): Necropolítica. Sobre el gobierno privado indirecto. España, Ediciones Melusina.
Méndez, M., Galaz-Mandakovic, D. y Prieto, M. (2021): “Tele-production of miningscapes in the open-pit era: The case of low-grade copper, Bingham Canyon, US and Chuquicamata, Chile (1903-1923)”, The Extractive Industries and Society, 4, 8, pp. 1-12. DOI: 10.1016/j.exis.2020.10.013
Miller, J.A. (2010): Extimidad. Los cursos psicoanalíticos de Jacques-Allain Miller, Buenos Aires, Paidós.
Olivares, F., Prada-Trigo, J., y Ramos, L. (2022): “Análisis de estructuras urbanas en un Company town. Inicio, desarrollo y declive del caso “campamento nuevo”, Chuquicamata”, Urbano, 25, 45, pp. 92-111.
Oszlak, O. y O’Donnell, G. (1981): “Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación”, en Documento G.E. CLACSO, 4, pp. 99-128.
Roy, D. (1935): Hooverville: A Study of a Community of Homeless Men in Seattle, tesis de maestría inédita, University of Washington.
Soto, A. (1998): Influencia británica en el salitre. Origen, naturaleza y decadencia, Santiago, Editorial Universidad de Chile.
Tapia, V. y Castro, L. (2022): “Los pueblos libres de Chuquicamata: su origen y su desarrollo en los albores del ciclo de la Gran Minería del Cobre en Chile (1886-1930)”, Estudios Atacameños, 10, 68, pp.1-29.
Todorov, T. (2014): El miedo a los bárbaros. Barcelona, Galaxia Gutenberg.
Vilches, V. (2018): Chuquicamata. Evolución de la vivienda en el Campamento Nuevo, Santiago, Andros Impresores.
Copyright (c) 2023 Damir Galaz-Mandakovic
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.