The noisy enthusiasm of the fans. Sound, space and sensations in the spectacles of sports in Chile, 1910-1949

  • Javier Osorio Universidad Alberto Hurtado, Chile
Keywords: mass culture, soundscape, senses, sports, fans

Abstract

The sporting events that emerged in the first half of the 20th century, such as regular soccer championships and other sports competitions, represent the transition of practices to mass culture in the context of reform policies emanating from the State. Likewise, these events were daily instances of the popular experience, embodying the figure of the fan and his forms of participation, which were criticized and celebrated at different times by the press, incorporating a listening of the sensory regimes related with production of noise and collective yelling. Through a reading of newspapers and specialized magazines, this article proposes to underline the function of sound and senses in the conformation of sporting events in mass culture in Chile during this period. For this, the proposal seeks to analyze the spatiality of the stadium and the components of the soundscape, understanding the regimes of meaning and participation that relate bodies, sounds and culture. The conclusion is the need to listen to the fan, as well as the collective practices that link sound to the emotional overflow of the masses, in the context of political and aesthetic transformations throughout the last century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuña Rojas, P. (2020): “¡Formemos espartanos chilenos! Políticas y campañas deportivas durante la dictadura de Carlos Ibañez, 1927-1931”, Cuadernos de Historia Nº 52, pp. 233–261.

Acuña, Rojas, P. (2021): Deporte, masculinidades y cultura de masas. Historia de las revistas deportivas chilenas, 1899-1958, Santiago, Universidad Alberto Hurtado.

Achondo, L. (2021): “A Cry for Palestine: vocal practice and imaginaries of Palestinian-ness among Chilean Footbal supporters of Club Deportivo Palestino”, Ethnomusicology Forum, 30, 2, pp. 302-323

Adamovsky, E. y E. Buch (2016): La marchita, el escudo y el bombo. Una historia cultural de los emblemas del peronismo, Buenos Aires, Planeta.

Alabarces, P. (2015): “Fútbol, música y narcicismo: algunas conjeturas sobre ‘Brasil, décime que se siente’”, El Oído Pensante 3, 1, pp. 43-61. Disponible en web: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/oidopensante/article/view/7454

Alabarces, P., comp. (2005): Hinchadas, Buenos Aires, Prometeo.

Archetti, E. (2003): “Playing Football and Dancing Tango: Embodying Argentina in Movement, Style and Identity”, en N. Dyck y E. Archetti, eds., Sport, Dance and Embodied Identities, Oxford and New York, Berg, pp. 217-230.

Ayats, J. (2005): “El gesto digno para cantar todos con una sola voz”, en VVAA, Espacios sonoros, tecnopolítica y vida cotidiana. Aproximaciones a una antropología sonora, Barcelona, Orquesta del Caos, pp. 92-112.

Bateman, A. y J. Bale (2009): Sporting Sounds. Relationships Between Sport and Music, New York, Routledge.

Bundio, J. S. (2020): La identidad se forja en el tablón: masculinidad, etnicidad y discriminación en los cantos de las hinchadas argentinas, Buenos Aires, Instituto Gino Germani y CLACSO.

Byrne, D, (2014): Cómo funciona la música, Barcelona, Reservoir Books.

Cárdenas Soler, R. y Martínez Chaparro, D. (2015): “El paisaje sonoro, una aproximación teórica desde la semiótica”, Revista Investigación Desarrollo Innovación, 5, 2, pp. 129-140. Disponible en web: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6763096

Chartier, R. y Vigarello, G. (1982): “Las trayectorias del deporte: prácticas y espectáculo”, Apunts. D’educació física i medicina sportive, 19, 76, pp. 289-305.

Cleland, J., M. Doidge, P. Millward y P. Widdop (2018): Collective Action and Football Fandom, Relational Sociological Approach, Basingstoke, Palgrave Macmillan.

Domínguez, A. L. (2022): Una historia cultural del grito, México, Taurus Penguin Random House.

Dunning, E. (2001): Sport Matters. Sociological Studies of Sports, Violence and Civilization, London, Routledge.

Dunning, E y K. Sheard (2005): Barbarians, Gentlemen and Players. A Sociological Study of the Development of Rugby Football, London, Routledge.

Duran, M. (2014): “Género, cuerpo, gimnasia y sexualidad en los manuales educacionales higienistas y eugenésicos en Chile, 1870-1938”, Revista de Historia Social y de las Mentalidades, 18, 1, pp. 35-58. Disponible en web: https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/historiasocial/article/view/2022

Elias, N. y E. Dunning (1992): Deporte y Ocio en el proceso civilizatorio, Madrid, Fondo de Cultura Económica.

Elsey, B. (2011): Citizens and Sportsmen. Futbol and Politics in Twentieth-Century Chile, Austin, University of Texas Press.

Facci, S. (2013): “An Anthopology of Soundtrack in Gym Centres”, en M. García Quiñones y A. Kassabian, eds., Ubiquitous Musics. The Everyday Sounds That We Don’t Always Notice, London, Ashgate, pp. 139-160.

Fernandes Ribeiro, F. y Kischinhevsky, M. (2016): “Narrativas sobre as primeiras transmissões de jogos internacionais da seleção brasileira”, Letra. Imagen. Sonido. Ciudad Mediatizada, VIII, 15, pp. 147-165. Disponible en web: https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3825/3150

Frydenberg, J. D (2005): “La profesionalización del fútbol argentino: entre una huelga de jugadores y la reestructuración del espectáculo”, Entrepasados. Revista de Historia, XIV, 27, pp. 73-94.

Frydengerb, J.D (2011): Historia social del fútbol. Del amateurismo a la profesionalización, Buenos Aires, Siglo XXI.

Gallo, R. (2014): Máquinas de vanguardia. Tecnología, arte y literatura en el siglo XX, México, Sexto Piso.

Garriga Zucal, J. (2016): “Jugar con violencia. Reflexiones sobre lo mimético y el control de las emociones”, Apuntes de Investigación del CECYP, 28, pp. 150-159. Disponible en web: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-98142016000200006

González, J. P. y C. Rolle (2005): Historia social de la música popular en Chile, 1890-1950, Santiago, Ediciones Universidad Católica de Chile

González, R. (2011): “Los espectadores en el futbol. Hacia un análisis semiótico”, Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 50, pp. 1-22. Disponible en web: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=495950246006

Gopinath, S. y J. Stanyek (2013): “Tuning the Human Race: Athletic Capitalism and Nike Sport Kit”, en G. Bonn, ed. Music, Sound and Space. Transformations of Public and Private Experience, New York, Cambridge University Press, pp. 128-148.

Grumann, A, (2013): Anfiteatro Estadio Nacional, Santiago, Cuarto Propio.

Gumbrecht, H.U. (2006): Elogio de la belleza atlética, Buenos Aires, Katz.

Hockey, J. (2015): “Sensing the Run: The Senses and Distance Running”, The Senses and Society, 1, 2, pp. 183-201.

Iturriaga, J. (2008): “Aunque ganes o pierdas. El futbol profesional en Chile, una perspectiva histórica”, en R. Herrera y J. Varas, comps., Fútbol, cultura y sociedad, Santiago, Academia de Humanismo Cristiano, pp. 23-43.

Jørgensgaard Graakjær, N. (2023): The Sounds of Spectators at Football, New York, Bloomsbury Academic.

Kracauer, S. (2006): “El ornamento de la masa”, Estética sin territorio. Edición de Vicente Jarque, Murcia, Colegio Oficial de Aparejadores y Arquitectos Técnicos.

Keys, B. (2013): “Senses and Emotions in the History of Sport”, Journal of Sport History vol. 40, nº1: pp. 21-38.

Laing, D. y A. Linehan (2015): “Soccer Sounds: Popular Music and Football in Britain”, Popular Music History, 8, 3, pp. 307-325.

Matsuo, S. (2014): «¿Pasión de multitudes o más allá de eso? Una observación historiográfica sobre el deporte sudamericano y una revisión de la historia del deporte chileno», Revista Sudhistoria, 8, pp. 10-36.

McLeod, K. (2011): We are the Champions. The Politics of Sports and Popular Music, Surrey, Ashgate.

Navea Castro, V. (2021): “El Estadio de futbol o sobre los espacios sacralizados en la era de la técnica”, en R. Domínguez Jiménez, ed., Estética y deporte, Santiago, Universidad Católica de Chile, pp. 257-272.

Obregón, O. (2013): Teatro de masas y futbol en Chile. El Clásico universitario (1939-1979), Santiago, RIL.

Orellana Mora, J. (2006): Una mirada hacia atrás. 1935-1988, Madrid, AlfaSur.

Osorio, J. (2017): “Resonancias deportivas. Enlazando el sonido y el cuerpo en la poesía de vanguardia de Chile y Uruguay. 1920-1930”, Revista Laboratorio, 16, 1-20. Disponible en web: https://revistalaboratorio.udp.cl/index.php/laboratorio/article/view/269/227

Ovalle, A. y J. Vidal Bueno, eds. (2015): Pelota de trapo: fútbol y deporte en la historia popular, Santiago, Quimantú.

Puig, N. Lagardera, F y Juncà, A. (2001): “Enseñando sociología de las emociones en el deporte”, Apunts. Educación Física y deportes, vol. 2, nº 64, pp. 69-77. Disponible en web: https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/301952

Rinke, S. (2002): Cultura de masas: reforma y nacionalismo, Santiago, DIBAM.

Riobó, E. y F. J. Villarroel (2019): “Belleza plástica, eugenesia y educación física en Chile”, História, ciências, saúde. Manguinhos, 26, 2, pp. 673-683.

Romero, J. L. (2001): Latinoamérica: las ciudades y las ideas, Buenos Aires, Siglo XXI.

Rozas Krause, V. (2014): Ni tan elefante ni tan blanco: arquitectura, urbanismo y política en la trayectoria del Estadio Nacional, Santiago, RIL.

Russell, D. (2014): “‘See, the conquering hero comes! Sound the trumpets, beat the drums’: music and sport in England, 1880-1939”, Sport in Society, 17, 3, pp. 303-319. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/17430437.2013.810427

Salinas, S. (2004): Por empuje y coraje: los albos en la época amateur 1925-1933, Santiago, Cedep.

Santa Cruz, E. (1991): Crónica de un encuentro. Futbol y cultura popular, Santiago, Instituto Profesional Arcos.

Santa Cruz, E. (2012): “Prensa deportiva y desarrollismo en Chile. El caso de la revista Estadio”, Mapocho, 71, pp. 261-283

Santa Cruz, E. y L.E. Santa Cruz (2005): Las escuelas de la identidad. La cultura y el deporte en el Chile desarrollista, Santiago, LOM.

Sheppard, J. R. (2015): “Sound of Body: Music, Sports and Healt in Victorian Britain”, Journal of the Royal Musical Association, 140, 2, pp. 343-369.

Soriano, Manuel (2020): ¡Canten, putos! Historia incompleta de los cantitos de cancha, Buenos Aires, Gourmet Musical.

Stern, C. (2014): “Transformaciones en los modos de vida santiaguinos: Ñuñoa y sectores medios ¿un florecimiento conjunto? (1932-1962)”, Revista Hache, 2, pp. 24-41. Disponible en web: https://publicacionescientificas.fadu.uba.ar/index.php/Hache/article/view/320

Szendy, P. (2015): En lo profundo de un oído. Una estética de la escucha, Santiago, Metales Pesados.

Tres miradas al Estadio Nacional de Chile. (2004): Santiago, Ministerio de Educación y Consejo de Monumentos Nacionales.

Valverde, X.; A. Casals y P. Godall. (2017): “Las bandas de bronces de Tarapacá (Chile) como contexto de aprendizaje musical y de transmisión cultural”, Revista de Ciencias (CI), 39, pp. 81-110.

Vigarello, G. (2006): “Entrenarse”, en J. Courtine, dir. Historia del cuerpo: las mutaciones de la mirada, Madrid, Taurus, pp. 165-200.

Wood, D. (2017): Football and Literature in South America, London, Routledge.

Published
2023-07-31
How to Cite
Osorio, J. (2023). The noisy enthusiasm of the fans. Sound, space and sensations in the spectacles of sports in Chile, 1910-1949. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 7(2), 796-831. https://doi.org/10.23854/autoc.v7i2.331
Section
Dosier "La pregunta por la cultura popular"