Resignifying the pedagogical leadership of school leaders to promote the transformation of their directive practices
Abstract
The objective of this article is to give new meaning to the understandings of the pedagogical leadership of school leaders for the transformation of their management practices of a Polytechnic high school in the commune of Angol, region of La Araucania, Chile. The work subscribes to a case that uses a qualitative methodology. A total of 9 people participated, distributed in 7 teachers, 1 head of the Pedagogical Technical Unit and 1 director. To collect the information, discussion groups are held, where the teachers assume the role of co-evaluator of the pedagogical practices developed by the school principals. Likewise, both teachers and managers use a reflective diary, where they record the learning built in the various formative meetings. The results indicate pedagogical leadership practices of school principals focused on educational administration and on monitoring the school curriculum through class observation. Subsequently, after the design and implementation of the improvement proposal, a change in the understanding of school administrators about their pedagogical leadership practices is visualized. By way of conclusion, giving new meaning to the understandings of pedagogical leadership of school directors through the co-evaluation of teachers and self-evaluation of school directors favors the transformations of practices.
Downloads
References
Anderson, S. (2010). Liderazgo Directivo: Claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad, 9(2) ,34-54.
Bolívar, A. (2020). Liderazgos que transforman la escuela. Revista Aula de Innovación Educativa, 290, 10-13.
Brook, L, Sawyer, E, & Rimm-Kaufman, S. (2007). Teacher collaboration in the context of the Responsive Classroom approach, Teachers and Teaching: theory and practice, 13(3), 211-245.
Chaucono, J., Mellado, M., Yuste, R. (2020). Lideres escolares: Representaciones implicitas sobre aprendizaje. Revista Espacios, 18, 41.
Chaucono, J., Mellado, M., Bizama, R. y Aravena, O. (2022). Persona líder intermedia: influencia en las transformaciones de prácticas de liderazgo pedagógico del personal directivo escolar. Revista Educación, 46(2). https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49655
Darling Hammond, L. (2021). Reiniciar y reinventar la escuela. El aprendizaje en los tiempos de COVID. Learning Policy Institute. Tu clase tu país. Recuperado el 20 de septiembre de 2021 desde: https://www.tuclase.cl/wp-con-tent/uploads/2021/07/Libro-Reiniciar-y-reinventar-las-escuelas.pdf
Day, C., Sammons, P., Hopkins, D., Harris, A., Leithwood, K., Gu, Q., Penlington, C., Mehta, P. and Brown, E. (2009). The Impact of Leadership on Pupil Outcomes: Final Report to DSCF, Department of Children, Families & Schools/National College of School Leadership, Nottingham.
Elmore, R. (2010). Mejorando la escuela desde la sala de clases. Santiago de Chile: Fundación Chile.
Fernández, F., Guazzini, C. y Rivera, M. (2012). ¿Qué sabemos sobre los directores de escuelas en Chile?. En J. Weinstein y G. Muñoz (Eds.), ¿Qué sabemos sobre los directores de escuela en Chile? (pp.42-54). Santiago: Salesianos impresores S.A.
Fullan, M. (2017). Indelible leaderships: Always leave them learning. Thousand Oaks, CA: Jossey-Bass.
Griffiths, A. J., Alsip, J., Hart, S. R., Round, R. L., & Brady, J. (2021). Together we can do so much: A systematic review and conceptual framework of collaboration in schools. Canadian Journal of School Psychology, 0829573520915368.
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2014). Capital profesional: transformar la enseñanza en cada escuela. Morata.
Harris, A. y Jones, M. (2020). COVID 19 – school leadership in disruptive times, school Leadership & Management, 40:4, 243-247, DOI:10.1080/13632434.2020.1811479.
Hernández, R. Fernández C. y Baptista P. (2010). Metodología de la Investigación. México DF: Mc Graw Hill.
Hopkins, D. (2008).Hacia una buena escuela. Experiencias y lecciones. Fundación Chile, Santiago de Chile.
Huberman, M., Bitter, C., Anthony, J. y O’Day, J. (2014). Findings from the study of deeper learning. Strategies, structures, and cultures in deeper learning network high schools. Washington, D.C.: American Institutes for Research.
Leithwood, K. y Riehl, C.(2009). ¿Qué sabemos sobre el liderazgo educativo? En Leithwood (Eds) ¿Cómo liderar nuestras escuelas? Aportes aportes desde la investigación. Fundación Chile.
Leithwood, Harris y Hopkins, (2020). Seven strong claims about successful school leadership y Management, 40 (1), 5-22. https://doi.org/10.1080/13632434.2019.1596077
Leithwood, Harris y Hopkins, (2008). Seven Strong Claims about Successful School Leadership. School Leadership and Management. 28 (1) 27-42.
Leithwood, K. (2009). ¿Como liderar nuestras escuelas? Aportes desde la investigación. Fundación Chile.
Krichesky, G. y Murillo, T. (2011). Las Comunidades Profesionales de Aprendizaje. Una Estrategia de Mejora para una Nueva Concepción de Escuela. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9, (1), 65-83.
Macbeath, J. & Nempster, N. (2009). Connecting Leadership and Learning. Principles for Practice. London: Routledge.
Marfán, J., Muñoz, G., y Weinstein, J. (2012). Liderazgo directivo y prácticas docentes: Evidencia a partir del caso chileno. En Organización y gestión educativa: Revista del Fórum Europeo de Administradores de la Educación, 20 (3), 19-24.
Martínez, M., Mcgrath, D., y Foster, E. (2016). How deeper learning can create a new visión for teaching. The National Commission on Teaching & America`s Future.
Martínez, M., McGrath, D., y Foster, E. (2014). How deeper learning can create a new vision for teaching. Recuperado de: https://nctaf.org/wp-content/uploads/2016/02/NCTAF-ConsultEd_How-Deeper-Learning-Can-Create-a-New-Vision-for-T eaching.pdf
Mellado, M., Chaucono, J. y Villagra, C. (2017). Creencias de directivos escolares: implicancia en elliderazgo pedagógico. Psicologia Escolar e Educacional, 21 (3) 541-548. http://dx.doi.org/10.1590/2175-3539/2017/0213111102
Mellado, M., Chaucono, J., Melivili, R., Queulo, D., Hormazabal, C. y Arteaga, A. (2021). Re-significaciones sobre trabajo colaborativo de estudiante de posgrado. Revista Revoluciones, 3(6), 66-77. https://doi.org/10.35622/j.rr.2021.06.006
Mellado, M., Chaucono, J., Bizama, R., Aravena, O. (2022). Persona líder intermedia: influencias en las transformaciones de prácticas de liderazgo pedagógico del personal directivo escolar. Revista Educacción,46(2), 1-27. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.
Ministerio de Educación, República de Chile. (2015). Marco para la Buena Dirección y el Liderazgo Escolar. Santiago de Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Montero, L. (2011). El trabajo colaborativo como actividad formativa. Revista Participación educativa, 16, 69-88.
OCDE (2013), Estudio Internacional sobre Enseñanza y Aprendizaje (TALIS): Base de datos completa 2013, http://stats.oecd.org/index.aspx?datasetcode=talis_2013%20.
Pellegrino, J., Hilton, M. (Eds.) (2012). Education for Life and Work: Developing Transferrable Knowledge and Skills in the 21st Century. Washington, D.C.: National Research Council.
Pozo, C., Simonetti, F. (2018). ¿Cómo indagar sobre Aprendizaje Profundo en Centros Escolares? Instrumentos y orientaciones prácticas. Lideres Educativos. Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar: Chile.
Rincón-Gallardo, S. (2019). Liberar el aprendizaje. Grano de Sal.
Rincón-Gallardo, S. (2018). Cómo lograr el aprendizaje profundo en las y los estudiantes: El desafío para los líderes escolares del siglo XXI. Conversaciones en Línea N°1-2018 de LIDERES EDUCATIVOS. Valparaíso, Chile: LIDERES EDUCATIVOS, Centro de Liderazgo para la Mejora Escolar. Recuperado desde: https://www. lidereseducativos.cl/recursos/video-como-lograr-el-aprendizaje-profundo-en-las-y-los-estudiantes-el-desafio-para-los-lideres-escolares-del-siglo-xxi/.
Rincón Gallardo, S. y Fullan, M. (2015). Física social del cambio educativo. Red de Escuelas Líderes.
Rodríguez, F. y Ossa, C. (2014). Valoración del trabajo colaborativo entre profesores de escuelas básicas de Tomé, Chile. Estudios pedagógicos ,40(2), 303-319.
Robinson, V. (2019). Hacia un fuerte liderazgo centrado en el estudiante: afrontar el reto del cambio. Revista Electrónica de Educación, 13(1), 123-145. http://dx.doi.org/10.14244/198271993068
Villagra, C., Mellado, M., Leiva, M, y Sepúlveda, S. (2022). Prácticas evaluativas en la formación inicial de docentes: un esudio self study colaborativo. Revista Sophia Austral, 28, 4. https://doi.org/10.22352/SAUSTRAL20222803
Copyright (c) 2024 Juan Chaucono
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.