The Sound of Silence: The Photographs of Doroteo Giannecchini and Vincenzo de Mascio in Turin

  • Josefina Matas Musso Universidad Católica Boliviana "San Pablo", BOLIVIA
  • Valeria Paz Moscoso Universidad Católica Boliviana "San Pablo"
  • Mónica Navia Antezana Universidad Católica Boliviana "San Pablo"
Keywords: Franciscan missions, ethnographic photography, image and power, universal exhibitions, chiriguano, guaraní

Abstract

Historical, anthropological and aesthetic approaches permeate the numerous entries that analyze photographic projects of the 19th century. This article focuses on a small number of photographs, part of a project to disseminate the evangelizing labour of the Franciscan missions in the Bolivian Chaco, under the direction of Doroteo Giannecchini and the photographic work of Vincenzo de Mascio. It explores new meanings of the photographic image, from a hermeneutical approach underscoring the power of images; assuming their polysemic nature to broaden the understanding of the visual dimension of Giannecchini’s missionary project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balandier G. (1994): El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación, Barcelona, Buenos Aires, México, Paidós.

Benjamin, W. (2011): Libro de los pasajes, Madrid, Akal.

Combès, I. y P. García Jordán (2022): “Estudio introductorio. Un misionero etnógrafo en la frontera chaqueña”, en Doroteo Giannecchini, Historia natural, etnografía, geografía, lingüística del Chaco boliviano, Tarija: FIS/Centro eclesial de documentación. La Paz: Centro de Investigaciones Sociales, pp. 11-45.

Combès, I. (2020): “Seis bárbaros en Turín: la primera etnografía chiriguana”, Boletín Americanista, LXX (2, 81), pp. 135-153. DOI: 10.1344/BA2020.81.1006

Gadamer, H. G. (1999a): Verdad y Método II, Salamanca, Sígueme.

Gadamer, H. G. (1999b): Verdad y Método II, Salamanca, Sígueme.

Gadamer, H. G. (1998b): Estética y hermenéutica, Madrid, Tecnos.

García Jordán, P. (2006): “Yo soy libre y no indio: soy guarayo”, Lima, IFEA-PIEB-IRD-TEIAA.

García Jordán, P. (2001): “La representación de los Guarayos en la ‘Esposizione d’Arte Sacra e delle Missioni ed Opere Catoliche’ (Turín, 1898)”, Boletín Americanista, Barcelona, LXII, 2, 65, pp. 107-129.

García Jordán, P. (2016): “Una representación visual de los chiriguano en la exposición misional de Turín, 1898”, Hispania Sacra, 68 (138), pp. 735-745.

Huinca, N. P. (2012): “Los Mapuche del Jardín de Aclimatación de París en 1883: objetos de la ciencia colonial y políticas de investigación contemporáneas”, en VVAA, Ta iñ fijke xipa rakizuameluwün. Historia, colonialismo y resitencias desde el país mapuche, Temuco, Ediciones Comunidad de Historia Mapuche, pp. 89-117.

Mariaca, Gabriel (6 de agosto de 2006). Inicios de la Fotografía En Bolivia. Primeros esbozos para la memoria de una visión ausente. Fotografía En Bolivia [blog de Gabriel Mariaca y DBuck]. Recuperado de http://fotobolivia.blogspot.com/2006/08/inicios-de-la-fotografa-en-bolivia.html

Marca Morales, G. S. (2016): Fotógrafos en la ciudad de La Paz 1840-1899, tesis de licenciatura inédita, Universidad Mayor de San Andrés, La Paz.

Matas Musso, J. (2019): Misiones franciscanas en imágenes, La Paz, CICOP, Bolivia / Universidad Católica Boliviana “San Pablo”.

Matas Musso, J. y J.G. Orellana Bautista (2019): Catálogo del patrimonio de las misiones franciscanas en el Chaco boliviano, La Paz, Universidad Católica Boliviana “San Pablo”.

Pentimalli, M. (2016): “Variación 7 fotografía: la avidez de la mirada”, en M. I. Álvarez Plata, coord, Bolivia: lenguajes gráficos, tomo 3. La Paz, Fundación Patiño, pp. 8-55.

Poole, D. (2000): Visión, Raza y Modernidad: una economía visual del mundo andino de imágenes, Lima, SUR, Casa de Estudios del Socialismo.

Puchol Sancho, V. (2011): “Los Estados Pontificios desde la Revolución Francesa a los pactos de Letrán (1789-1922)”, Miscelánea Comillas, Vol. 69 (134), pp. 207-227.

Querejazu, P. (1990): “La Fotografía y sus 150 años”, Presencia, La Paz, 3 de junio.

Querejazu, P. (2016): “La revolución de las imágenes: los libros ilustrados con fotografía”, en M. I. Álvarez Plata, coord., Bolivia: lenguajes gráficos, tomo 3, La Paz, Fundación Patiño, pp. 56-100.

Rivera Cusicanqui, S. (2015): Sociología de la imagen: miradas Ch’ixi desde la historia andina, Ciudad de Buenos Aires, Tinta Limón.

Rivera Cusicanqui, S. (2010): Violencias (re) encubiertas en Bolivia, La Paz, La Mirada Salvaje, Editorial Piedra Rota.

Sánchez Gómez, L. A. (2011): “Imperialismo, fe y espectáculo: la participación de las iglesias cristianas en las exposiciones coloniales y universales del siglo XIX”, Hispania Sacra, LXXI (237), pp. 153-180.

Suárez, H. J. (2008): La fotografía como fuente de sentidos, San José, Flacso Costa Rica.

Vargas Soliz, M. (2016): “Pequeños retratos para intercambiar: la foto-tarjeta de visita y el coleccionismo fotográfico en el siglo XIX”, en M. I. Álvarez Plata, coord., Bolivia: lenguajes gráficos, tomo 3, La Paz, Fundación Patiño, pp. 8-55.

Veizaga Moscoso, I. F. (2017): “La sociedad chuquisaqueña de principios del siglo XX a través del fondo fotográfico de Lucas Asebey”, Anuario de Estudios Bolivianos Archivísticos y Bibliográficos, 23 (I), 17-86.

Published
2023-01-31
How to Cite
Matas Musso, J., Moscoso, V. P., & Navia Antezana, M. (2023). The Sound of Silence: The Photographs of Doroteo Giannecchini and Vincenzo de Mascio in Turin. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 7(1), 110-162. https://doi.org/10.23854/autoc.v7i1.294
Section
Dosier "Imagen y Poder: representaciones, discursos y política en Ibero-América"