Inequality and evasion in Santiago's public transportation: ethnographic approach to Transantiago
Abstract
This article is based on an ethnographic research carried out in the bus transport system of the city of Santiago in Chile, during 2018. The objective was to understand fare evasion behavior from the perspective of the different actors involved in the system. The stories and experiences analyzed allow us to sustain that evasion is a behavior accepted by the different social actors, based on a social conception where the perception of inequality prevails in the city. These results put into question the predominant perspective in evasion studies, focused on the rational dimension of behavior (cost / benefit), as well as the notion of atomized and indifferent individuals, frequent in urban studies on metropolitan cities.
Downloads
References
Araujo, K. (2009): Habitar lo Social. Santiago: LOM.
Araujo. K. y Martuccelli, D. (2012): Desafíos Comunes. Retrato de la Sociedad Chilena y sus Individuos, Santiago, LOM.
Augé, M. (2004). Los “No-Lugares”, Espacios del Anonimato. Barcelona: Gedisa.
Barabino, B., Salis, S., & Useli, B. (2013): “A modified model to curb fare evasion and enforce compliance: Empirical evidence and implications” Transportation Research Part A: Policy and Practice.
Barabino, B., Salis, S., & Useli, B. (2014): Fare evasion in proof-of-payment transit systems: Deriving the optimum inspection level. Transportation.
Barabino, B., Salis, S., y Useli, B. (2015). “What are the Determinants in Making People Free Riders in Proof-of-payment Transit Systems? Evidence from Italy”. Transportation Research Part A, 80: 184-196.
Buneder, C., Guarda, P., Ortúzar, J., Galilea, P. y Muñoz, JC. (2018): “Entendiendo la Evasión. Análisis econométricos de la evasión en el Transantiago”, Escuela de Ingeniería PUC – Centro de Desarrollo Urbano Sustentable, Santiago.
Busco, C., González, F., Jaqueih, Y. y Jimenez, F. (2018): “Por qué la Gente Evade. Entendiendo el (mal) Comportamiento de los Usuarios del Transantiago”, XIII Congreso de Ingeniería del Transporte, España, junio 2018
Cocó, J. (2008). “Sociabilidades Urbanas”. Revista de Antropología Social, 12(1): 65-82.
Cresswell T. (2006) On the Move. Mobility in the Modern Western World. New York, Routledge.
Currie, G., & Delbosc, A. (2017): “An empirical model for the psychology of deliberate and unintentional fare evasion”, Transport Policy 54, pp. 21-29.
Dauby, L., Kovacs, Z., (2007). “Fare Evasion in Light Rail Systems”. Transp. Res. E-Circular (E-C112)
Delbosc, A., Currie, G. (2018). Why do people fare evade? A global shift in fare evasion research, Transport Review, 39(3), pp. 376-391. DOI: 10.1080/01441647.2018.1482382
Delgado, F.; Galvez, T.; Montero, G.; Quijada, R. y Tirachini, A. (2018): Evasión en el Transantiago. Un Aporte de la Sociedad Chilena de Ingeniería de Transporte a la Identificación de Medidas de Control de la Evasión, Santiago, SOCHITRAN.
Ducci, M., Rojas, L. (2010). “La Pequeña Lima: Nueva Cara y Vitalidad para el Centro de Santiago de Chile”. Revista EURE 36(1): pp. 95-121.
Eisenhardt, K. M., (1999). “Building Theories From Case Study Research”. Academy of Management Review, 14(4): pp. 532-550.
Flores, R. (2009): Observando Observadores: Una Introducción a las Técnicas Cualitativas de Investigación Social, Santiago, Ediciones UC.
Garrido, C. (2016): Transantiago, la Capital Indignada, Santiago, Ediciones Universidad de Chile.
Geertz, C. (1973): La Interpretación de las Culturas, Barcelona, Gedisa.
González Río, M. J. (1997): Metodología de la investigación social, Técnicas de recolección de datos, Madrid, Aguaclara.
Guarda, P., Galilea, P., Paget-Seekins, L., Ortúzar, J. (2016): “What is Behind Fare Evasion in Urban Bus Systems? An Econometric Approach”, Transportation Research Part A: Policy and Practice Review. 84(1): pp. 56-71.
Guber, R. (2001): La Etnografía. Método, Campo y Reflexividad, Buenos Aires, Editorial Norma.
González, P. y Güell, P. (2012). “Sentidos subjetivos: su rol estructural en las políticas de inclusión social”, Revista CLAD Reforma y Democracia, 53.
Handwerker, W. (2001): Quick Ethnography: A Guide to Rapid Multimethod research, Walnut Creek, Rowman Alta Mira Press.
Harvey, D. (2014): Diecisiete Contradicciones y el Fin del Capitalismo, Madrid, IAEN.
Hernández, R. (1994): Metodología de Investigación en Ciencias Sociales, México, Prentice-Hall.
Homobono, J. (2000): “Antropología Urbana. Itinerarios Teóricos, Tradicionales Nacionales y Ámbitos Temáticos en la Exploración de lo Urbano”, Zainak, 19(1), pp. 15-50.
Kooreman, P. (1993): “Fare evasion as a result of expected utility maximisation: Some empirical support”, Journal of Transport Economics and Policy, 27, pp. 69-74.
Jiron, P., Lange, C., Bertrand, M. (2010): “Exclusión y Desigualdad Espacial: Retrato Desde la Movilidad Cotidiana”, Revista Invi, 68(25), pp. 15-57.
Jiron, P,. Imilan, W. (2018); “Moviendo los estudios urbanos. La movilidad como objeto de estudio o como enfoque para comprender la ciudad contemporánea”, Quid 16(10), pp. 17-36.
Lange, C. (2011): “Dimensiones Culturales de la Movilidad Urbana”, Revista Invi, 26(71), pp. 87-106.
Lazo, A., Carvajal, D. (2017): “La Movilidad y el Habitar de Chiloé. Cambios, Rupturas y Continuidades en las Prácticas de Movilidad Cotidiana de los Habitantes del Archipiélago de Chiloé, en el Sur Austral De Chile”, Revista de Antropología Chilena Chungará, 50(1), pp. 145-155.
Le Breton, David (1990): Antropología del Cuerpo y la Modernidad, Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión.
Lindon, A. (2007): “Los imaginarios urbanos y el constructivismo geográfico: los hologramas espaciales”, Revista EURE, 23 (99), pp. 31-46.
Mazar, N., Amir, O., & Ariely, D. (2008): “The Dishonesty of Honest People: A Theory of Self-Concept Maintenance”, Journal of Marketing Research, 45(6), pp. 633-644.
Martuccelli, D. (2013): Sociologías de la Modernidad, Santiago, LOM.
Muñoz, D. (2018), “Localizando al evasor: dispositivos de categorización y ambigüedad en el transporte público de Santiago de Chile”, Intersecciones 2018, III Congreso Interdisciplinario de Investigación en Arquitectura, Diseño, Ciudad y Territorio, Santiago.
Pellón, R. (2013): “Watson, Skinner y Algunas Disputas Dentro del Conductismo”, Revista Colombiana de Psicología, 22(2), pp. 389-399.
Programa Naciones Unidas para el Desarrollo PNUD (2017): Desiguales. Orígenes, cambios y desafíos de la brecha social en Chile, Uqbar Editores.
Reddy, A. V., Jacqueline, K., & Lu, A. (2011): “Measuring and Controlling Subway Fare Evasion. Improving Safety and Security at New York City Transit Authority”, Journal of the Transportation Research Board 2216(1), pp. 85-99.
Tirachini, A., & Quiroz, M. (2016): “Evasión del Pago en Transporte Público: Evidencia Internacional y Lecciones para Santiago”, Documento de Trabajo, Departamento de Ingeniería Civil, Universidad de Chile.
Urry, J. (2003): “Social Network, Travel and Talk”. The British Journal of Sociology, 54(2), pp. 155-175.
Picó, J., Serra, I. (2011): La Escuela de Sociología de Chicago, Madrid, Ediciones Siglo XXI.
Pulido, M. (2015): “Ceremonial y Protocolo: Métodos y Técnicas de Investigación Científica”, Opción, 31 (1), pp. 1137 – 1156.
Sierra, C. (2015): “La irrupción del imaginario social, las subjetividades y los sujetos en las ciencias sociales como asunto relevante para la investigación en educación”, Trabajo Social 17, 115-128.
Strauss, A. (1987): Qualitative Analysis for Social Scientists, UK, Cambridge University Press.
Strauss, A., Corbin, J (2002): Bases para la Investigación Cualitativa, Medellín, Ed. Universidad de Antioquia.
Taylor, SJ., Bodgan, R. (1990): Introducción a los Métodos Cualitativos de Investigación, Buenos Aires, Paidós.
Valdés, R. (2006): “Psicoanálisis y psicología”. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 8(2), pp. 139-158.
Valles, M. (2002): Técnicas Cualitativas de Investigación Social, Ed. Síntesis, Madrid.
Copyright (c) 2021 Mauricio Cortez López, Katheryn Codocedo, María José Illesca , Carolina Busco, Felipe González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.