Satirical press, wars and the representation of the enemy: the case of Paraguay Illustrado (Rio de Janeiro, 1865) and El Barbero (Santiago de Chile, 1879)

  • Silvina Sosa Vota Programa de Doctorado en Historia, Universidad de Santiago de Chile
Keywords: caricatures, identity, otherness, South American wars, papers

Abstract

The main objective of this article is to analyse, in a comparative perspective, the visual representations published in two satirical papers during war times. The sources will be, in the first place, Paraguay Illustrado published in 1865, first year of Triple Alliance War, in the city of Rio de Janeiro and, in second place El Barbero from Santiago de Chile, issued by the end of the first year of the Pacific War (1879). The hypothesis is that, despite the press was characterized by critical posicion against political power and, in wartimes it acted as source of representation about nationalist ideas and images based on the lower image of the enemy. The speech about identity and otherness on its pages, reproduced a Manichean perspective about war that exalted the self-image and devaluated the enemy’s image.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Periódicos

Paraguay Illustrado (Rio de Janeiro, 1865). Hemeroteca Digital de la Biblioteca Nacional de Rio de Janeiro.

El Barbero (Santiago de Chile, 1879). Hemeroteca de la Biblioteca Nacional Digital de Chile.

Libros y artículos

Beretta García, E. (2012): “La litografía, la difusión de la imagen y su papel como herramienta propagandística en Montevideo durante el siglo XIX”, en Maronna (Ed.), Historia, cultura y medios de comunicación. Enfoques y perspectivas, Montevideo, Biblioteca Nacional de Uruguay.

Capdevila, L. (2020): Una guerra total: Paraguay, 1864-1870. Ensayo de historia del tiempo presente, Buenos Aires, SB.

Castagneto, P. (2015): Corresponsales en campaña en la Guerra del Pacífico: 1879 – 1881. Santiago de Chile, RIL Editores.

Chartier, R. (2011): “Defesa e ilustração da noção de representação”, Fronteiras, 13(24), pp. 15–29.

Cid, G. (2011): “Arte, guerra e imaginario nacional: la Guerra del Pacífico en la pintura de historia chilena, 1879-1912”, en Donoso y Serrano (Eds.), Chile y la Guerra del Pacífico, Santiago de Chile, Universidad Andres Bello, pp. 75–113.

Cornejo, T. (2006): “La República como mujer en los periódicos de Juan Rafael Allende: un discurso político en caricaturas (1875-1902)”, Mapocho. Revista de Humanidades, 59, pp. 11–46.

Darnton, R. (2008): Los best sellers prohibidos en Francia antes de la revolución. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica.

Gombrich, E. (1998): “El arsenal del caricaturista”, Meditaciones sobre un caballo de juguete y otros ensayos sobre teoría del arte, Debate, pp. 127–142.

Ibarra, P. (2009): Caricaturas chilenas de la Guerra del Pacífico, 1879-1884. Tesis de Magíster, Universidad de Chile, Santiago de Chile.

Ibarra, P. (2016): “Peruanos y bolivianos en la sátira chilena de la Guerra del Pacífico (1879- 1884)”, Historia y Comunicación Social, 21(1), pp. 75–95.

Johansson, M. L. (2017): La gran máquina de publicidad. Redes transnacionales e intercambios periodísticos durante la guerra de la Triple Alianza (1864-1870), Sevilla, Universidad Internacional de Andalucía.

Knauss, P., Malta, M., Oliveira, C., & Pimenta, M. (2011): Revistas Ilustradas. Modos de ler e ver no Segundo Reinado, Rio de Janeiro, Mauad X FAPERJ.

Matallana, A. (2010): Imágenes y representación. Ensayos desde la historia argentina. Buenos Aires, Aurelia Rivera.

McEvoy, C. (2012): “Civilización, masculinidad y superioridad racial. Una aproximación al discurso republicano chileno durante la Guerra del Pacífico (1879 – 1884)”, Revista de Sociología Política, 20 (42), pp. 73–92.

Mellafe, R., & Pelayo, M. (2018): La Guerra del Pacífico en imágenes, relatos y testimonios. Santiago de Chile, Legatum Editores.

Montealegre, J. (2008): Historia del humor gráfico en Chile, Lleida, Editorial Milenio.

Rojas Mix, M. (2015): América imaginaria. Santiago de Chile, Pehuén.

Román, C. (2010): La prensa satírica argentina del siglo XIX: palabras e imágenes, Tesis de Doctorado, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Román, C. (2016): “Diseños transnacionales. La prensa satírica en la Guerra de la Triple Alianza”, Literatura y Lingüística, 34, pp. 131–150.

Silva, R. de J. (2017): “La prensa ilustrada y la guerra en el siglo XIX: imágenes de los líderes de la Guerra de la Triple Alianza (1865 – 1870)”, Cabichui, Cabrião y El Mosquito, Americania, 5, pp. 65–102.

Silveira, M. C. (2015): A batalha de papel: a charge como arma na guerra do Paraguai. Florianópolis: Ed. da UFSC.

Szir, S. (2009): “De la cultura impresa a la cultura de lo visible. Las publicaciones periódicas ilustradas en Buenos Aires en el siglo XIX”, en Imágenes, textos y contextos, colección Investigaciones de la Biblioteca Nacional, Buenos Aires: Teseo.

Toral, A. (2001): Imagens em desordem. A iconografia da Guerra do Paraguai, São Paulo, Humanitas.

Whigham, T., Brezzo, L., Ramírez, D., Fano, M., Doratioto, F., & Casal, J. M. (2021): La Guerra Guazú. Conversaciones y reflexiones de historiadores extranjeros sobre la epopeya paraguaya, Asunción, Intercontinental Editora.

Published
2021-07-31
How to Cite
Sosa Vota, S. (2021). Satirical press, wars and the representation of the enemy: the case of Paraguay Illustrado (Rio de Janeiro, 1865) and El Barbero (Santiago de Chile, 1879). Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 5(2), 191-207. https://doi.org/10.23854/autoc.v5i2.203
Section
Dosier "Representaciones visuales en América Latina. Siglos XIX y XX"