Towards a didactic of the School Archives: Notes for its positioning in educational communities from Citizen Education

  • Carla Mella Barrientos Universidad Bernardo O`Higgins /Liceo de Aplicación -CHILE
  • Roberto Rojas Cisterna Universidad Bernardo O`Higgins /Liceo de Aplicación -CHILE
Keywords: School Archives, Citizen Education, Didactic

Abstract

The creation of School Archives based on Citizen Education represents the urgent need to position these devices as elements of memory and identity present in every educational establishment. This nature enables us to understand the multiple possibilities in the teaching work as well as the opportunities for the development of educational activities, that shape these spaces as valid requests within the school curriculum and the construction of citizenship on a transversal basis. From a practical experience in a School Archive with high school students, this article proposes some guidelines to implement it, along with the development of a teaching model proposal that positions students as protagonists of its own teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andaur, G. (2015): “Archivos comunitarios en Santiago de chile: Características generales y reflexiones sobre su estudio”, XI Congresso de arquivologia do mercosul arquivos, entre tradição e modernidade São Paulo.
Bianculli, K. Suárez, S. Aguilera, R. y Madroñal, C. (2018): “Los Archivos Escolares: pequeños grandes mundos de conocimiento. Una mirada sobre la producción colaborativa del conocimiento y el patrimonio cultural en la era digital”, en Simposio Argentino sobre Tecnologúa y Sociedad, Buenos Aires.
Bravo, L. (2016): “Desde dónde (re) pensar la formación ciudadana hoy”, Docencia, 58, pp. 72 – 84.
Cook, T. (2010): “Panoramas del pasado: archiveros, historiadores y combates por la memoria”, TABULA, 13, pp. 153 – 166.
Chile. Ley 20.911, crea el Plan de Formación Ciudadana para los establecimientos educacionales reconocidos por el Estado, Ley Chile, 02 de abril de 2016, Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1088963
Chile. Ley 20.529, crea el Sistema Nacional de Aseguramiento de la Calidad de la Educación Parvularia, Básica y Media y su fiscalización, 27 de agosto de 2011, Disponible en: https://www.bcn.cl/leychile/navegar?idNorma=1028635
Heredia, A. (1991): “Archivística General. Teoría y Práctica”, Archivística, Servicio de Publicaciones de la Diputación de Sevilla, pp. 25-56.
Jímenez, M., L. Bravo y L. Osandón (2013): “La construcción de la ciudadanía contemporánea: nuevas posibilidades para la enseñanza de la historia”, en: I. Muñoz y L. Osandón, eds., La didáctica de la historia y la formación de ciudadanos en el mundo actual, 1st ed. Santiago, Dibam, pp. 139- 155.
Jiménez, M. (2017): “Didáctica de la Ciudadanía” [Material de aula], Universidad Alberto Hurtado, Santiago.
Latorre, A. (2005): La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa, España, Ed. Graó, 3° edición.
Lodolini, E. (1993): “Investigación sobre la naturaleza y definición del Archivo”, Archivística: principios y problemas, Asociación Española de Archiveros, Bibliotecarios, Museólogos y Documentalistas (ANABAD), pp. 125-151.
Lodolini, E. (1995): “El Archivo del Ayer al Mañana”, Boletín de la Asociación Española de Archiveros, Bibliotecarios, Museólogos y Documentalistas (ANABAD), 1, pp. 39-50.
Mayorga, R, M. Vial y R. Sandoval (2019): Presentación Dossier “Archivos y patrimonio histórico escolar: memoria, pedagogía e investigación”, Cuadernos chilenos de Historia de la Educación, 12, pp. 2-5.
Mineduc (2016): Orientaciones para la elaboración del Plan de Formación Ciudadana. Disponible en: https://www.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/19/2016/04/OrientacionesPFC.pdf
Mineduc (2020a): Programa de estudio Comprensión Histórica del Presente. Disponible en: https://www.curriculumnacional.cl/portal/Diferenciado-Humanista-Cientifico/Historia-geografia-y-ciencias-sociales/Comprension-historica-del-presente/#objetivos1
Mineduc (2020b): Programa de estudio Educación Ciudadana. Disponible en: https://www.curriculumnacional.cl/portal/Formacion-General/Educacion-ciudadana/Educacion-ciudadana-3-medio/#objetivos3
Pagès, J. (1998): “La formación del pensamiento social”, en Benejam, P. y J. Pagès, Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la educación secundaria, Barcelona: ICE/Horsori, pp. 152- 164.
Ross, E. W. y Vinson, K. D. (2012): “La educación para una ciudadanía peligrosa”, Revista Enseñanza de las Ciencias Sociales, 11, pp. 73-86.
Sampieri, R., P, Baptista y C. Fernández (2014): Metodología de la Investigación, México, McGRAW-HILL, 6ta edición.
Santisteban, A. (2010) “La formación de competencias de pensamiento histórico”. En Clío & Asociados (14), 34-56, Clío y Asociados, 14, pp. 34-56.. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019.pdf
Soneira, A. (2006): “La teoría fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss”, en I. Vasilachis, ed., Estrategias de investigación cualitativa, Madrid, Gedisa, pp. 1533 - 173
Zuñiga, C. y Cárdenas, P. (2019): “Buenas prácticas de ciudadanía en el marco de la Ley de Formación Ciudadana, el pasado 14 de marzo en el Auditorio de la Facultad de Educación UC”, en Prácticas sobresalientes en Formación Ciudadana: evidencias de profesores destacados. Proyecto FONDECYT de Iniciación N°11150165. Disponible en: http://ceppe.uc.cl/images/Presentaciones_Notas/Zuniga_Cardenas.pdf
Published
2021-02-26
How to Cite
Mella Barrientos , C., & Rojas Cisterna, R. (2021). Towards a didactic of the School Archives: Notes for its positioning in educational communities from Citizen Education. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 5(1), 147-167. https://doi.org/10.23854/autoc.v5i1.195
Section
Artículos