Collective imaginary in the National States of the XIX century: realities, historical plots and literary and artistic inventions. The case of Giuseppe Garibaldi.

  • Luisa Soler Facultad de Estudios Sociales y Humanísticos, Universidad Autónoma de Chile
  • Noemí Cinelli Departamento de Historia del Arte y Filosofía, Universidad de La Laguna-España
Keywords: Collective imaginaries, realities; historical plots, literary; artistic, National States

Abstract

The general objective is to observe the past through the disciplinary epistemological evolution of History and Art to articulate it to the notions of realities in the context of the National States. Specifically, it is interpreted how the stories have been described literarily and artistically, taking as a reference a historical case with Latin American and continental resonance. It is argued that historical plots and artistic literary inventions are forms of knowledge socially located within a system of current authority, facilitating the foundation of stories and imaginaries in the collective. Methodologically, heuristics and hermeneutics are used to treat historical texts; for artistic works the panofskyan pre-iconographic-iconographic-iconological method.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altez, R. y Chust, M. (2015): Las revoluciones en el largo siglo XIX latinoamericano, Madrid, Asociación de Historiadores Latinoamericanistas Europeos, Ahila.

Aguilar, J. y Rojas, R. (2002): El republicanismo en Hispanoamérica. Ensayos de Historia Intelectual y política, México, Fondo de Cultura Económica.

Amato, G. y Peluffo P. (2011): Alfabeto italiano. Fatti e persone di una storia al presente, Milán, Edizioni della Universidad Boccioni.

AAVV (2014): Giuseppe Garibaldi e il suo mito nella pittura. Opere dalla Collezione Tronca, Torín, Il Cigno GG Edizioni.

Arangio, S. (2015): “Alle origini dell’iconografia garibaldina: note su alcune rappresentazioni dell’eroe tra il 1848 e la Seconda Guerra d’Indipendenza”, en Annali online Università di Ferrara, Lettere (AOFL), 2, pp. 2-30.

Arellano, J. (1999): Giuseppe Garibaldi, héroe de dos mundos en Nicaragua, Nicaragua, Publicidad Arellano Vásquez.

Becker, F y Reinhardt, E. (2016): Teoría de Sistemas. Una introducción para las ciencias históricas y las humanidades, Colección el giro historiográfico, México, Universidad Iberoamericana.

Bindis, R. (2006): Pintura chilena 200 años. Despertar, maestros y vanguardias, Santiago, Origo Ediciones.

Blumenberg, H. (2018): Paradigmas para una metaforología, Madrid, Editorial Trotta.

Bueno, E. (2012): Brasil uma História. Cinco séculos de um país em construção. Rio de Janeiro: Editora Casa da Palavra.

Cabrera, M. (2005): “Hayden White y la teoría del conocimiento histórico. Una aproximación crítica”, Pasado y Memoria contemporánea, 4, pp. 117-146.

Calabrese, O. (1982): Garibaldi tra Ivanhoe e Sandokan, Milán, Electa.

Calabrese, O. (2003): Persone. Ritratti di gruppo da Van Dyck a De Chirico, Milán, Silvana Editoriale.

Cañas, A. (2018): Giuseppe Garibaldi, “l’eroe avventuriero della nazione”, comunicación presentada en el VI Encuentro Internacional de Jóvenes Investigadores en Historia Contemporánea, Zaragoza 6-8 septiembre 2017.

Caversazzi, C. (1932): “L’Eroe dei Due Mondi” en Emporium. Rivista mensile illustrata d’arte e cultura, 5 (449), pp. 258-272.

Cegarra, J. (2012): “Fundamentos Teórico Epistemológicos de los Imaginarios Sociales”, en Cinta Moebio, No. 43, Santiago de Chile, pp. 1-13.

Choay, F. (2018): The invention of the historic monument, Cambridge University Press.

Cirocco, A. (2007): “Garibaldi: Citizen of the world”, Princeton, Princeton University Press.

Cruz, I. (1984): Arte: Lo mejor en la Historia de la pintura y escultura en Chile, Santiago, Editorial Antártica.

De Certeau, M. (2006): La escritura de la Historia. México: Universidad Iberoamericana de México.

De la Maza, J. (2010): “Por un Arte Nacional. Pintura y esfera pública en el siglo XIX chileno” en Sagredo, F (Editor), Ciencia-Mundo. Orden republicano, arte y nación en América, Santiago de Chile, Universitaria- Centro de Investigaciones Diego Barros Arana. pp. 281-320.

Dumas, A. (1859): Garibaldi e Montevideo. Milano, F. Manini. https://curiosity.lib.harvard.edu/latin-american-pamphlet-digital-collection/catalog/43-990052684070203941.

Fere, M.O. (1860): Garibaldi: sus aventuras, expediciones y empresas en América, Piamonte, Sicilia y Nápoles en 1834, 1848, 1858,1860: obra que comprende los más curiosos episodios y los hechos más importantes en el orden militar y político del actual dictador de Sicilia, Imprenta y Librería de Gaspar y Roig, Editores.

Ferrero, A. (2011): La presenza di Garibaldi in Peru. Lima, Universidad de Lima.

Galassi, J. (2014): “La perspectiva del realismo en las ciencias sociales”, en Osorio, F. Epistemología y Ciencia Sociales: ensayos latinoamericanos, Santiago de Chile, LOM, Ediciones, pp. 103-124.

Garibaldi, G. (1861): “Garibaldi: una autobiografía”, Tr. Robson, William. Londres, Routledge, Warne & Routledge.

Garibaldi, G. (2004): “Mi vida”, Tr. Parkin, Stephen, Prensa Hesperus.

Granados, A; Marichal, C. (2004): Construcción de las identidades latinoamericanas. Ensayos de Historia Intelectual, siglos XIX y XX, México, El Colegio de México.

Il Giornale di Milano (2015): Il quadro dimenticato dallo stanzino al Quirinale, 27/06/2015.

Isnenghi, M. (2010): Garibaldi fu ferito. Il mito, le favole, Roma, Donzelli Editore.

LeGoff, J. (1995): Pensar la historia, Barcelona, Altaya.

Luhman, N. (1995): El arte de la sociedad, México, Herder-Universidad Iberoamericana.

Luhmann, N. (1984): Soziale Systeme: Grundrib einer allgemeinen Theorie, Frankfurt am Main, Suhrkamp.

McLean, D. (1998): “Garibaldi in Uruguay: A Reputation Reconsidered”, The English Historical Review, 13 (451), pp.351-366.

Mendiola, A. (2000): “El giro historiográfico: la observación de observaciones del pasado”, Historia y Grafía, 15, pp. 181-208.

Mendiola, A. (s/f): “El giro historiográfico: La observación de observaciones del pasado. Universidad Nacional Autónoma de México, pp. 509-537. Disponible en web:

https://es.scribd.com/document/388302465/Alfonso-Mendiola-El-Giro-Historiografico-La-Observacion-de-Observaciones-Del-Pasado. [Consulta: 01 de febrero de 2021]

Murado, M-A. (2014): La invención del Pasado. Verdad y ficción en la historia de España, Barcelona, Barberá del Valles.

Lima, M. (1989): O movimento da independencia (1821-1822), Sao Paulo, Itatiaia.

Osorio, F. (2014): Epistemología y Ciencia Sociales: ensayos latinoamericanos, Santiago de Chile, LOM, Ediciones.

Palti, E. (2007): El tiempo de la política. El siglo XIX reconsiderado, Buenos Aires, Siglo XXI.

Pereda, S. (1895): Garibaldi, boceto histórico, Montevideo.

Pereda, S. (1914): Garibaldi en el Uruguay, Montevideo, Ediciones el Siglo Ilustrado, Tomo I.

Pereda, S. (1915): Garibaldi en el Uruguay, Montevideo, Ediciones el Siglo Ilustrado, Tomo II.

Pereda, S. (1916): Garibaldi en el Uruguay, Montevideo, Ediciones el Siglo Ilustrado, Tomo III.

Pimienta, J. y Ferraz, M. (2015): “Uma revoluçao interdita: Esboço de uma genealogía da ideia de “nao-indepéndencia” do Brasil, en Altez, R. y Chust, M., Las revoluciones en el largo siglo XIX latinoamericano, Madrid, Asociación de Historiadores Latinoamericanistas Europeos, Ahila, pp. 153-171.

Rama, C. (1968): Garibaldi y el Uruguay, Montevideo, Ediciones Nuestro Tiempo.

Ricoeur, P. (2001): Ideología y utopía, Barcelona, Gedisa.

Riall, L (2007): Garibaldi: Invention of a hero, New Haven, Yale University Press.

Rivero, F. (2013): “El devenir del acontecimiento en la operación historiográfica”, en Historia y Grafía, 41, pp. 43-77.

Rojas, R. (2010): Las Repúblicas de Aire. Utopía y desencanto en la revolución de Hispanoamérica, Buenos Aires, Aguilar Altea. Taurus, Alfaguara.

Sagredo, F (Editor). (2010): Ciencia-Mundo. Orden republicano, arte y nación en América, Santiago de Chile, Universitaria- Centro de Investigaciones Diego Barros Arana.

Scalmani, D. (2016): Historia de Italia, Madrid, Sílex.

Sepúlveda I. (2005): El sueño de la Madre Patria. Hispanoamericanismo y nacionalismo, Madrid, Fundación Carolina, Centro de Estudios Hispánicos e Iberoamericanos.

Soler, L; Valenzuela, C. (2020): “Representación y (re)significación de un héroe moderno. Caupolicán en las retóricas clásicas y nacionalistas”, Boletín Americanista, LXX, 2 (81), pp. 177-199.

Valenzuela, F. (2005): “El arte de la sociedad que observó Niklas Luhmann”, Persona y Sociedad, XIX (3), pp. 287-289.

Vianna, H. (1975): História do Brasil, Sao Paulo, Melhoramentos, Edusp.

Viotti, A. (1988): Garibaldi, Barcelona, Editorial Salvat.

White, H. (1992): Metahistoria. La imaginación histórica en la Europa del Siglo XIX, México, Fondo de Cultura Económica.

White, H. (2003): El texto histórico como artefacto literario, Barcelona, Ediciones Paidós.

White, J. (1886): Della vita di Giuseppe Garibaldi, Milán, Edoardo Sonzogno Editore.

Published
2021-07-31
How to Cite
Soler , L., & Cinelli, N. (2021). Collective imaginary in the National States of the XIX century: realities, historical plots and literary and artistic inventions. The case of Giuseppe Garibaldi. Autoctonía. evista e iencias ociales istoria, 5(2), 223-243. https://doi.org/10.23854/autoc.v5i2.182
Section
Dosier "Representaciones visuales en América Latina. Siglos XIX y XX"