A look at professional theatre at the end of the 16th century in the Audiencia de Charcas: the case of the comedian Francisco de Morales.
Abstract
In this article I intend to reconstruct —mainly through notarial records of La Plata— the presence in Charcas, during the 1590s, of Francisco de Morales, an autor de comedias by the time already famous in Lima. Within this framework I propose some conclusions about the emergence of professional theater in the territory that allow me to show how Charcas, since a very early period, was essential to the conformation of professional theatre circuits in the Viceroyalty of Perú.
Downloads
References
Barnadas, J. y A. Forenza (2000): “Noticias sobre el teatro en Charcas (siglos XVI-XIX)”, Anuario del Archivo y Biblioteca Nacionales de Bolivia, pp. 557-575.
Betancourt, H. (1986): “El protocolo de Julián Bravo (1599): primer contrato de una agrupación teatral en América”. Latin America Theater Review 19, (2), pp. 17-22.
Bridikhina, E. (2007): Theatrum mundi. Entramados del poder en Charcas colonial, La Paz, IFEA / Plural.
Canet Vallés, J. L. (1997): “El nacimiento de una nueva profesión: los autores representantes (1540-1560)”, Edad de Oro, 16, pp. 109-120.
Durán Montero, M. A. (1990); “La entrada en Lima del virrey D. García Hurtado de Mendoza”, Laboratorio de Arte, 3, pp. 57-62.
Eichmann, A. e I. Arellano (2005): Entremeses loas y coloquios de Potosí (Colección del convento de Santa Teresa), Madrid / Frankfurt am Main, Iberoamericana / Vervuert.
Eichmann, A. (2006): “Notas sobre el teatro en Charcas”, en Memoria del III Encuentro Internacional sobre Barroco, La Paz, pp. 333-345.
Eichmann A. (2008): “Nuevas notas sobre el teatro en Charcas”, Revista Ciencia y Cultura, 20, 2008.
Finque, S. (2019): “The Callao Contract of 1599: Actors Set the Stage for Early Modern Lima”, en Engel, E. A. ed., A Companion to Early Modern Lima, Brill’s Companions to the Americas, vol. 2. Leiden, Brill, pp. 424-441.
García García, B. (1996): “Las relaciones entre los comerciantes y artesanos del sector textil con la actividad teatral madrileña a fines del siglo XVI y principios del XVII”, en de la Granja, A. y J. A. Martínez Berbel, eds., Mira de Amescua en candelero. Actas del congreso internacional sobre Mira de Amescua y el teatro español del siglo XVII, vol. 2, Granada, Universidad de Granada, pp. 159-170.
Gisbert, T. (1968): Esquema de la literatura virreinal en Bolivia, La Paz, Universidad Mayor de San Andrés, 1968.
Helmer, M. (1960): Apuntes sobre el teatro en la Villa Imperial de Potosí 1572- 1636, Cuaderno, 1, Potosí, Universidad Tomás Frías.
Lohmann Villena, G. (1945): El arte dramático en Lima, Madrid / Sevilla, Consejo Superior de Investigaciones científicas / Escuela de Estudios Hispanoamericanos.
Libros de Cabildos de Lima (1935-1968): 24 tomos, Bertram T Lee - Juan Bromley, eds., Lima, Consejo provincial de Lima.
Oleza, J. (1984): “Hipótesis sobre la génesis de la comedia barroca”, en Joan Oleza, ed., Teatro y prácticas escénicas, I, pp. 9-44.
Peña, B. (2016): “Fray Diego de Ocaña: Olvido, mentira y memoria”, Cuadernos de la América sin nombre, Alicante, Universidad de Alicante.
Quisbert, P. (2008): “Servir a Dios o vivir en el siglo: la vivencia de la religiosidad en ciudad de La Plata y la Villa Imperial (siglos XVI Y XVII)” en Eichmann, A. y M. Inch, eds., La construcción de lo urbano en Potosí y la Plata (siglos XVI Y XVII), Sucre, Ministerio de Cultura de España / ABNB, pp. 5-145.
Real Academia Española. Diccionario de Autoridades.
Rosenbach, A. S, W (1939): “The First Theatrical Company in America”. Antiquarian Society, 48, pp. 300-310.
Rostworowski, M. (2014): Historia del Tahuantinsuyo, Obras completas XVIII, Lima, Instituto de Estudios Peruanos.
Zugasti, M. (2005): La alegoría de América en el barroco hispánico: del arte efímero al teatro, Valencia, Pre-Textos.
Zugasti, M. (2008): “Teatro recuperado en Charcas: dos loas olvidadas de fray Juan de la Torre (OSA) a la entrada del virrey Diego Morcillo en Potosí”, en Arellano, I. y J. A. Rodríguez Garrido, eds., El teatro en la Hispanoamérica colonial, Madrid, Iberoamericana / Vervuert, pp. 295-321.
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.